Az átmenet az óvodából az iskolába sok bizonytalanságot rejt magában. Az első osztályosoknak rengeteg újdonságot kell megszokniuk. Összeállítottunk néhány tippet, amelyek segítségével legyőzhetők a felmerülő szorongások, és örömteli várakozással gondolhatunk az iskolakezdésre.

Így készülhet a nyáron a család!

Feladatlapok helyett segítsünk játékosan.
 
Tudatos figyelem, irányított tevékenység
 
Noha az óvodában is vannak foglalkozások, ebben a korban a szabad játék az első. Ha most kezdi az iskolát a gyermek, akkor jó, ha segít neki felkészülni arra, hogy a napjait jórészt irányított tevékenységek töltik majd ki. Mire éretté válik az iskolára, kialakul a gyermek szándékos és tudatos figyelme, hosszabb ideig is összpontosítani tud egy-egy dologra. Gyakorolhatják a tudatos tevékenységváltást is, hogy könnyebb legyen majd átkapcsolnia ezek között. Mindezt a nyári szünetben is érdemes gyakorolni és játékosan fejleszteni, hogy könnyebben vegye az akadályokat szeptemberben.


Játsszanak iskolásat: legyen ő a tanító, a szülő vagy a diák. Készítsenek órarendet. Ha van olyan téma, ami különösen érdekli - például dinók vagy hercegnők -, arról meséltesse. Ön kérdezzen és ő válaszoljon, majd cseréljenek szerepet. A következő „óra” legyen testnevelés, majd rajz. A mozgást követő elmélyült munkára váltás jó gyakorlás lehet az iskolára.


Feladattudat, feladattartás

Amellett, hogy már képes hosszabban odafigyelni valamire, fontos őt abban is támogatni, hogy kedve legyen és képessé váljon minél önállóbb feladatok elvégzésére.  Több fázisban érdemes az önállóság felé terelni a gyermeket: először együtt csinálják, majd kapjon önálló részfeladatot, ami önmagában is sikerélményhez juttatja. Ezután akár bízzák rá a teljes munkafolyamatot. Ha eljutottak idáig, akkor bízzanak benne és lehetőleg minél többször hagyják egyedül egy feladattal egy időre és nézzék meg együtt, hogy mire jutott. Ha nem sikerül elsőre, akkor méltányolják az erőfeszítését is. Segítsenek neki megélni, hogy képes rá és büszke az önállóságára. Legyenek a családban olyan feladatok, amelyekért kifejezetten ő a felelős.


Segítsen a ruhák elpakolásában: először együtt szedjék le a szárítóról. Legyen a zoknik elpakolása az ő feladata. Később kiválogathatják együtt a ruhákat. Hajtogassa például ő a pólókat, majd pakolja el őket. Végül teljesen önállóan kiválogathatja, hajtogathatja és elpakolhatja a ruhákat. Legyen ez az ő feladata a családban.


Kudarctűrés

Az iskolában biztosan lesz olyan is, ami nem sikerül elsőre. Sok gyermek hoz magával kudarckerülő magatartást is: ha fél a kudarctól és még nem tanulta meg megélni és feldolgozni azt, ha valami nem sikerül. Segítsen neki annak tudatosításában, hogy hibázni szabad. Ahogy kérdezni és újra nekifutni is - a hibákból lehet tanulni és egyre jobban fog menni. Hasznosak a kudarckezelés gyakorlása szempontjából a szabály-játékok. Hamarabb túllendül a gyermek a kudarcon akkor is, ha teret ad annak, hogy megfogalmazza érzelmeit és Ön elfogadja azokat. Ebben az érzelem-kártyák is segíthetnek.


A kisebbeknek való társasjátékok jó keretet adnak ahhoz, hogy gyakorolják: nem sikerül mindig nyerni. Érdemes először csapatban játszani. Így könnyebb közösen megélni a kudarcot is. Ha látja, hogy legközelebb sikerül és lehet új célt kitűzni vesztes helyzetben is, akkor talán nem tűnik majd ijesztőnek egy-egy kudarcot is magában hordozó iskolai helyzet.


Testtudat, mozgás, finommotorika

Mire iskolás lesz a gyermek, addigra tudatában van saját testének a térben és mozgása összerendezetté válik. Az iskolakezdő gyermeknek már fejlett a szem-kéz koordinációja és a kézügyessége, ami elengedhetetlen az írástanuláshoz. Kevesen tudják azonban, hogy csak 5-6 éves korra fejlődnek ki a kéztőcsontok úgy, hogy alkalmasak legyenek az olyan finom mozgások koordinálására, mint például az írás. Ezért nagyon fontos ebben az időszakban a kézfej és az ujjak izmainak erősítése, hogy a gyerkőc az iskolában ne fáradjon el hamar a ceruzafogástól. Így könnyebb lesz a ceruzahegyezés, de az uzsonnás doboz kinyitása és az ásványvizes kupak visszacsavarása is.


Mozogjon sokat nyáron: fára mászás, úszás, ugráló kötél, hulla hopp karika, kúszás-mászás akadálypályán, egyensúlyozás, labdajáték, bukfencezés, hintázás, ugróiskola, dombról legurulás. Ez mind a testtudatot és a koordinációt fejleszti. A kezek erősítésére érdemes sokat gyurmázni, sárgolyót vagy pizza tésztát gyúrni közösen.


Játékos tudomány

A gyerekek természetes kíváncsiságának felkeltése és fenntartása az egyik kulcs ahhoz, hogy kedve legyen tanulni. Táplálja a kicsik felfedező kedvét pár játékos kísérlettel!


Facsarja ki lilakáposzta levét turmixgépben, majd öntse a szűrt levet kis egyforma üvegekbe - vízzel is higíthatja kicsit. Látni fogja, hogy változik a színe, ha savas vagy éppen lúgos anyagot ad hozzá. Készítsen ki citromot, ecetet, illetve szódabikarbónát és mosószert is. Az előbbiek hozzácsepegtetésével pirosra - rózsaszínre vált a káposztalé,  az utóbbiak hozzáadásával pedig a kék és zöld árnyalatait kapjuk. A mennyiség változtatásával szép színskálát varázsolhat a gyermek maga elé.


Vegyen elő a fagyasztóból néhány jégkockát. Szükség lesz még egy vékony zsinórra vagy fonalra és némi konyhasóra is. Fektesse a fonalat feszesen az első jégkocka tetejére, majd hintse meg egy kevés sóval. Számoljon el 10-ig, és a zsinór a jégkockához tapad. Így némi varázslattal felfűzhet több jégkockát is a fonalukra.


Mártsanak fültisztító pálcikát citromlébe, majd fehér papírlapra rajzoljanak vele valamit. Száradás után a rajz láthatatlanná válik. Hogy kiderítsék, hogy mi is van rajta: szükség lesz egy vasalóra. A hő hatására a citromlé nyoma barnássá válik, így előcsalogathatják a titkos rajzokat és üzeneteket is.