Örömteli iskolakezdés

Az átmenet az óvodából az iskolába sok bizonytalanságot rejt magában. Az első osztályosoknak rengeteg újdonságot kell megszokniuk. Összeállítottunk néhány tippet, amelyek segítségével legyőzhetők az esetlegesen felmerülő félelmek, és örömteli várakozással gondolhatunk az iskolakezdésre.


Sok iskolában lehetőség van arra, hogy a leendő diákok már az iskolakezdés előtt megismerjék az iskola helyiségeit és az új környezetet. A gyermek így szerezhet egy első benyomást az iskoláról, és csökken a bizonytalanság, valamint az ismeretlentől való félelem érzése. Fedezze fel gyermekével közösen az osztálytermeket, a mosdókat, az udvart, a tornatermet vagy a buszmegállót. Egyes esetekben az osztályfőnökkel, illetve a leendő osztálytársakkal is van lehetőség megismerkedni. Ez minden bizonnyal segít abban, hogy örömteli legyen a várakozás, és a gyermek legyőzze félelmeit.
Továbbá növeli a biztonságérzetét, ha gyermekével néhányszor közösen bejárja az iskolába vezető utat.


Habár az iskolai előkészületek stresszessé válhatnak, mégis hasznos, ha gyermekünket is aktívan bevonjuk a felkészülésbe. Tervezzük és szervezzük meg együtt az iskolai felszerelés megvásárlását, hallgassuk meg figyelmesen kéréseit a tízóraival és az iskolai ruházattal kapcsolatban, és lehetőség szerint vegyük ezeket figyelembe. Így még örömtelibbé tehetjük az iskolakezdést, és csökkenthetjük vagy megakadályozhatjuk a gyermek félelmeinek kialakulását.


Közvetítsük gyermekünk felé azt az érzést, hogy a problémáit komolyan vesszük, és nyíltan beszélhet velünk. Legyünk megértőek akkor is, ha eltörik a mécses. Egyszerű kérdések feltevésével kideríthetjük, mi foglalkoztatja a gyermeket, és mi rejlik a félelmek és az aggodalom mögött. Dolgozzunk közösen ezeken, újra és újra biztosítva gyermekünket arról, hogy „Sikerülni fog!“. Ezekben az izgalmas időkben a kicsik nagyon vágynak arra az érzésre, hogy bármi történik, mindig szeretjük őket, és szükségük van egy bizalmi személyre, akinek megnyílhatnak.


Ossza meg gyermekével saját élményeit az első tanítási napról, és mutasson neki képeket is erről. Hangsúlyozza ki a pozitív élményeket, akkor is, ha egyes tanárokkal, diákokkal vagy tantárgyakkal kapcsolatban esetleg rossz emlékei is vannak. Gyermeke ezekből a beszélgetésekből erőt meríthet, és ez segíthet abban is, hogy felszínre jöjjenek a bizonytalanságok és a felmerülő kérdések. Meséljen a barátságokról, vidám kirándulásokról, izgalmas tanórákról és a tanulással elért sikerekről. Feltétlenül kerülje az olyan mondatokat, mint „Most kezdődik az igazi élet!“, vagy „Nem lesz az olyan rossz!“ – ezzel csak azt erősíti a gyermekben, hogy tényleg valami rossz történhet vele. Próbáljon meg a valóságnak megfelelően, reálisan beszélni az iskoláról, de mindig maradjon pozitív. A gyermek így örömmel várja majd ezt az új élményt.


Sok szülőt foglalkoztat az a kérdés, hogy vajon iskolaérett-e a gyermeke. Az iskolakezdés előtt a gyermeknek valóban képesnek kell lennie egy óra hosszat nyugodtan ülni, és valakire odafigyelni. Nem szabad, hogy problémát okozzon a szülőktől való több órás elválás sem. Sok fontos kritérium meglétét már késői óvodás korban meg lehet figyelni, és fel lehet mérni.  


A koncentrációs gyakorlatok hasznosak lehetnek az iskolára való felkészülésben. Gyakoroltassa gyermekével, hogy 15-20 percig koncentrálni tudjon egyazon dologra, például egy felolvasott történetre, vagy egy kirakóra. Az iskolában feltétlenül szükség lesz erre a képességre, mivel ott nem lehet egyszerűen abbahagyni a feladatot, ha az megerőltető, esetleg unalmas.

Megtanulni veszíteni és megfelelően reagálni a csalódásokra szintén fontos követelményei az iskolaérettségnek. Ezt társasjátékokkal lehet a legjobban gyakorolni családi körben. Az iskolában nem mindig mennek úgy a dolgok, mint a karikacsapás, és a konkurenciához való helyes hozzáállást is meg kell tanulni. Ha ezeket a helyzeteket előre gyakoroljuk, az megkönnyíti a gyermek részére az iskolai boldogulást. Ugyanez érvényes a szabályokra és előírásokra is. Azoknak a gyermekeknek, akik korlátok nélkül nőnek fel, később sok gondjuk lesz az iskolában.  

Amit gyakran elfelejtünk: a gyermeknek a tornaóra előtt és után teljes mértékben önállóan kell tudnia levetkőzni és felöltözni. A tanárok nem tudnak minden egyes tanulónak segíteni. A WC-használatnak is önállóan kell működnie.


Bármennyire nehéz is, próbáljunk meg az iskolakezdés előtt, alatt és után nyugalmat és biztonságot sugározni. Ez átragad majd a gyermekre is. Kerüljük a stresszt, és intézzük el időben az iskolaszerek bevásárlását. (Ehhez segítséget nyújtunk a bevásárlólista résznél).  Gondoskodjunk szabályokról és tartsunk rendet, ez minden érintettet nagymértékben megnyugtat. Fessünk pozitív képet az iskoláról, és erősítsük gyermekünkben az örömteli várakozást. Az iskolakezdés így kellemes és stresszmentes időszak lesz.