Fűszer kisokos

Melyek a leggyakoribb konyhai fűszernövények? Mely fűszernövény mely fogáshoz illik? Milyen gyógyhatással rendelkeznek?

„Fűszereket a só helyett“- így hangzik a modern konyha jelmondata. Ha a sózást fűszerezéssel helyettesítjük, az nem csupán egészséges, hanem a különféle fogások is sokkal ízletesebbek és érdekesebbek lesznek általa. Ezen kívül a zöldfűszerek magas vitamintartalommal rendelkeznek, és a legkülönfélébb pozitív hatással vannak szervezetünkre. Mindenekelőtt azonban összehasonlíthatatlanul finomak, és illóolaj tartalmuknak köszönhetően kellemes illattal árasztják el konyháját és kertjét. Ön is tett már egy rozmaringágat a grillre vagy a faszénbe? Próbálja ki a legközelebbi grillezés során! Önt is le fogja nyűgözni a nagyszerű aroma, amit a hús kap általa. De ez még mindig nem minden: a fűszerek, például a rozmaring, majoránna vagy levendula az Ön kertjét vagy erkélyét is megszépítik, és természetes életteret biztosítanak a méhek és hasonló hasznos rovarok számára.

A leggyakoribb konyhai fűszernövények

A következőkben egy áttekintés talál a népszerű fűszernövényekről, amelyeket cserepes növényként vagy vetőmagok formájában üzleteinkben is megvásárolhat.


A „vad fokhagyma” vagy „erdei fokhagyma” néven emlegetett medvehagyma igazi reneszánszát éli az utóbbi években.
Ételekben való felhasználása: segítségével rengeteg fogásnak és szósznak adhat összetéveszthetetlenül finom ízt. A medvehagyma levelei a virágzást megelőző időszakban – tehát március és május között – a legízletesebbek. Így hát ebben az időszakban gyűjtse a medvehagymát! Ha az év folyamán később sem szeretne lemondani a medvehagyma által nyújtott élvezetekről, akkor nagyon könnyen készíthet belőle pestot, amit aztán üvegekbe töltve tárolhat, vagy ALDI mélyhűtő zacskókban adagonként lefagyaszthat.
Az enyhén fokhagymaízű pesto kiválóan illik számos tésztaételhez. Egy saját készítésű medvehagymás friss sajtkrém szintén igazi különlegesség. A medvehagymát szezonjában frissen szedve vagy cserépben is megvásárolhatja. Legyen óvatos, ha a medvehagymát erdőben szedi! Megtévesztésig hasonlít ugyanis a mérgező gyöngyvirágra, ráadásul ugyanabban az időben is virágzik. Emiatt csak akkor szedje le, ha egészen biztos a dolgában!
Szervezetünkre gyakorolt hatása: a fokhagymához hasonlóan a medvehagyma is hozzájárulhat a koleszterinszint csökkentéséhez, megakadályozza a lerakódásokat az erek falán, ezáltal véd az érelmeszesedéstől.


A bazsalikom az abszolút klasszikus, amelynek egyetlen háztartásból sem szabadna hiányoznia. Bazsalikomot egész éven keresztül tarthat virágcserépben a konyha ablakpárkányán, vagy nyár folyamán a kertben.

Fontos: a bazsalikom azon igényes növények közé tartozik, amely szívesen hagyja magát trágyával elkényeztetni – edényben az ablakpárkányon tartva hetente egyszer. Tekintse meg tippjeinket is a "Zöldfűszerek rendszeres öntözése és trágyázása" című rovatban!
Ételekben való felhasználása: mit szólna egy saját készítésű, aromás bazsalikompestohoz? A saját fűszerkertjében termett bazsalikomot megszáríthatja, és elteheti télire.
A bazsalikom nagyszerűen ízlik paradicsommal és mozzarella sajttal. Vagy próbálja ki egyszer epertiramisunkat bazsalikommal! Tippünk: a friss bazsalikomot csak a főzési idő legvégén adja az ételhez!
Szervezetünkre gyakorolt hatása: A bazsalikomot már a tradicionális kínai gyógyászatban is használták gyógynövényként fertőtlenítő és antibakteriális hatása miatt. Ezen kívül meggyorsítja a zsírok emésztését is, és csökkenti a puffadást.


A zöldfűszerek között igazi klasszikusnak számít a kapor. Eredetileg keletről származik, manapság azonban elképzelhetetlen nélküle az itthoni fűszerkert. Nagyon magas az illóolajtartalma, ezáltal rendkívül ízletes.
Ételekben való felhasználása: a friss kapornövényt halételekhez és burgonyához használhatja fel. A saláták – kiváltképp az uborkasaláta – és a szószok is egészen különlegessé tehetők kapor segítségével.
Ráadásul a mélyzöld, elegáns kapor tányér- és asztali dekorációként is jól mutat. Próbálja ki Ön is a következő adandó alkalommal! A kapor virágait és termését uborka eltevéséhez használhatja.
Szervezetünkre gyakorolt hatása: a kapornövény magjaiból készült tea fogyasztása segít hasfájás és puffadás esetén.


Az aromáját tekintve enyhén az ánizsra és édesköményre emlékeztető tárkony feltehetően a 13. század végén a keresztes lovagok által került Észak-Európába. Azóta itt is meghonosodott, és konyhánkat gazdagítja.
Ételekben való felhasználása: a tárkony segítségével hús- és halételeket ízesíthet, de a salátáknak és a zöldségeknek is különleges jegyet ad a friss levelekből készített tárkonyecet vagy tárkonyolaj. A tárkony összetéveszthetetlen íze mindenekelőtt a francia konyhában kedvelt, Ausztriában gyakran a mustár előállításához használják.
A júliusi vagy augusztusi betakarítást követően a tárkonynövényt meg is száríthatja télire.
Szervezetünkre gyakorolt hatása: a tárkony étvágynövelő hatással rendelkezik, és puffadás ellen is jó szer. Továbbá vízhajtó hatást is tulajdonítanak neki.


A turbolya a többi zöldfűszerhez hasonlóan a Földközi-tenger vidékéről származik, viszont például a kakukkfűvel ellentétben nem viseli el a hőséget. Ezért a kertben árnyékos helyre ültesse!
Ételekben való felhasználása: a turbolya zamatos levelei nagyszerűen felhasználhatók levesek (levestárkonynak is hívják) , szószok, valamint zöldfűszeres vaj készítéséhez.
Más zöldfűszerekkel ellentétben a tárkony szárítás során elveszíti zamatát. ALIO mélyhűtő zacskóink segítségével Ön azonban problémamentesen lefagyaszthatja. Így a tél folyamán is rendelkezésére áll a friss tárkony a rafinált fűszerezéshez.
Szervezetünkre gyakorolt hatása: a medvehagymához hasonlóan a tárkony is csökkentheti a vérnyomást.


A koriander sok, nálunk is kedvelt fűszernövényhez hasonlóan Dél-Európából és a Közel-Keletről származik.
Ételekben való felhasználása: a koriandernövény kínálja a konyha számára a friss koriandert, amely kiváló ízt ad ázsiai ételeknek, mint például a csirkesalátának. A koriander gyümölcsének őrölt magjából leginkább fűszerport készítenek.
A koriander, ami ízében erősen a curryre, szerecsenre és gyömbérre emlékeztet, sok curry fűszerkeverék alkotórésze. A koriander leginkább az ázsiai konyha által vált kedveltté, ahol fontos helyet foglal el. A német konyhákban is egyre nagyobb kedveltségnek örvend a koriander, és emiatt egész évben kapható –  cserepes növényként vagy friss fűszerként.
Győződjön meg Ön is egzotikus ízéről, és ízesítsen egyszer egy sárgarépalevest egy csomó friss korianderrel!
Szervezetünkre gyakorolt hatása: a koriander illóolajokat, A és C-vitamint, valamint ásványi anyagokat és sok kalciumot tartalmaz. A koriander többek között erős antibakteriális és fertőtlenítő hatása miatt megbecsült növény.


A zsázsa sok C-vitamint, valamint kalciumot és vasat tartalmaz, és már csupán emiatt sem hiányozhat az Ön konyhájából. Egész egyszerűen az ablakpárkányon tarthatja. Próbálja ki egyszer gyermekeivel: itt minden nap történik előrelépés a növekedésben, amit megfigyelhetnek!
Ételekben való felhasználása: a zsázsa vagy a kerti zsázsa pillanatok alatt feldobja a salátákat és a vajas kenyereket a viszonylag csípős, mustárhoz hasonló zamatával – nemcsak az ízét, hanem a küllemét tekintve is. Szószokhoz, fűszeres túrókrémekhez és rántottákhoz is használhatja az apró levélkéket.
Figyelem! A zsázsát ne főzze együtt az étellel, hanem csak a főzési idő végén adja hozzá! Nem viseli el ugyanis a hőt, és a főzés során elveszíti zamatát és színét.
Szervezetünkre gyakorolt hatása: a zsázsa antibiotikus és emésztést serkentő hatással rendelkezhet.


A levendula a napos helyeket kedveli, és nincsenek nagy igényei a talajra minőségére vonatkozóan. Csupán kevés ápolást igényel: a virágzást követően alaposan vágja vissza a növényt, hogy a következő évben ismét kihajthasson! A levágott levendulaágakat csokorba kötheti, és a terasz falát díszítheti vele.
Ezen kívül a szárított levendulaágak távol tartják a molylepkéket a ruhásszekrénytől – és a ruhákat a provence-i nyaralás illatával töltik meg.
Ételekben való felhasználása: a levendula nem csupán gyönyörű lila virágpompája és intenzív virágos illata miatt meggyőző. Fűszerként használva a mediterrán húsételek számára különösen finom zamatot kölcsönöz.
Szervezetünkre gyakorolt hatása: a levendulát 2008-ban az év gyógynövényének választották, és többek között fejfájás és alvászavarok esetére van jó hatással.


Ha megszagolja a friss lestyánt, rögtön egy finom leves fog eszébe jutni. Ugyanis a Perzsiából származó, erőteljesen zeller illatú fűszert nem hiába nevezik magginövénynek.
Ételekben való felhasználása: nemcsak leveleit és szárát, de még a magjait is fel lehet használni a konyhában. Magja leginkább kenyerek, sütemények és saláták ízesítésére használható. Friss vagy szárított levelei kiválóan illenek erőteljes egytálételekhez, levesekhez, párolt húsokhoz vagy sültekhez, valamint az olyan téli zöldségfélékhez, mint a sárgarépa, karalábé vagy karfiol. A majoránnához hasonlóan a lestyán is nagyon intenzív ízű. Emiatt takarékosan használja!
Szervezetünkre gyakorolt hatása: a lestyánt elsősorban az emésztési problémák esetén kiváltott kedvező hatása miatt tartják nagyra, mivel erősíti az emésztőszerveket és enyhíti a puffadást.


Az örökzöld babérfa vagy –bokor levelei, amely sok fűszerhez hasonlóan szintén a Fölközi-tenger vidékéről származnak, igazi klasszikusnak számítanak, és szinte egyetlen konyhából sem hiányoznak.
Ételekben való felhasználása: a szárított, egész levelekkel sokféle vad-, marha- és halételt valamint ízletes egytálételt varázsolhat még finomabbá. A babérlevél erőteljes íze csupán hosszabb főzés után teljesedik ki. Ezért a babérlevél ideális fűszer az olyan párolt ételekhez, mint a pörkölt. De a savanyú uborkának, káposztának és a vadpácoknak is sajátos zamatot kölcsönöz.
Szervezetünkre gyakorolt hatása: sok más fűszerhez hasonlóan a babérlevélnek is emésztést javító hatást tulajdonítanak.


A Földközi-tenger országaiból származó illatos majoránnát a középkorban nem csupán gyógynövényként és konyhai fűszerként használták, hanem húsokat is fertőtlenítettek vele, így tették tovább eltarthatóvá.
Ételekben való felhasználása: számos sertésből, bárányból, marhából, illetve libából vagy kacsából készített húsétel elkészítéséhez használhatja. A szárított majoránnalevelek kitűnő ízt adnak a burgonyaleveseknek, a sült burgonyának, az egytálételeknek vagy a májgombócnak. Óvatosan fűszerezzen vele, ugyanis a majoránna íze nagyon intenzív és kissé fanyar.
Szervezetünkre gyakorolt hatása: a kolbászfűszerként is emlegetett majoránna erősíti az emésztőszerveket, ezáltal megkönnyíti a nehéz ételek megemésztését. Ezért tartalmaz sok zsíros kolbász is majoránnát.


A mentát már az egyiptomiak, majd később a rómaiak és a görögök is használták gyógyító hatása miatt. A modern konyhában sok fogásban megtalálható.
Ételekben való felhasználása: próbálja ki egyszer keleties salátákhoz vagy zöldség- és húsételekhez! Gyakran kombinálják – például kuszkusz salátákban – római köménnyel és citrommal. Az ázsiai ételeknél vagy a halételeknél is használhatja különleges friss fűszerként.
A koktélok, mint a Hugo, Mojito és Moskito szintén nem létezhetnek menta nélkül. Készítsen egyet, vagy főzzön magának és vendégeinek egy mentateát a saját fűszerkertjében termett, frissen szedett levelekből! Ez hidegen vagy melegen fogyasztva egyaránt élvezetet jelent.
Szervezetünkre gyakorolt hatása: a borsmenta gyógyító hatása nagyon sokrétű. Teaként fogyasztva gyomorproblémák ellen lehet hatásos. A borsmentából nyert, mentoltartalmú, antiszeptikus hatású borsmentaolaj pedig megfázás esetén lehet hatékony. A mentol hűsítő hatása miatt a borsmentaolajt fejfájás esetén is bevetheti: vigyen fel pár cseppet a halántékára, és máris megspórolta a fejfájás elleni gyógyszert!


A pizza imádóknak célszerű saját oregánó-raktárat kiépíteni a fűszerkertjükben. Az illatos növény, amely a kiadós napfürdőt kedveli, rendkívül igénytelen és csak kevés vízre van szüksége.
Ételekben való felhasználása: semmi sem olyan finom a saját készítésű pizzán, mint pár friss levél oregánó. Ezt azonban csak a sütést követően szórjuk a pizzára!
Szervezetünkre gyakorolt hatása: az oregánó (vad kakukkfű) étvágyjavító hatású, és segít puffadás esetén.


Nem kap a kertje az egész nap folyamán napfényt? Gond egy szál se: a petrezselyem félárnyékos helyeken érzi jól magát. A petrezselyemnek két fajtáját különböztetjük meg: a sima és a fodros levelű metélőpetrezselymet. Ezek a fajták mind küllemüket, mind pedig ízüket tekintve eltérőek. A sima levelű petrezselyem levelei egyenesek és fényesek, míg a fodros levelűé erősen hullámosak és mattok. Íz szempontjából a sima levelű petrezselyem aromája erőteljesebb.
Ételekben való felhasználása: a petrezselyem nagyszerű ízt ad a leveseknek, burgonyának, és sok felfújtnak. Vagy varázsoljon egyszer pestot vagy smoothie-t saját termesztésű, aromás petrezselyemnövényből! Ezzel egészen biztosan meglepheti vendégeit.
Szervezetünkre gyakorolt hatása: gyógynövényként többek között a veseműködés serkentésére használják. A petrezselyem egyrészt vasat és kalciumot, másrészt B1, B2, C és E-vitamint, illetve béta-karotint tartalmaz. Úgyhogy bánjon vele egész nyugodtan nagyvonalúan!


Fűszerklasszikus társánál, a bazsalikomnál aligha kevésbé kedvelt a rozmaring. Az igénytelen, vékony tüskés növény kevés vízzel is megelégszik, és a napos helyeket kedveli.
Ételekben való felhasználása: a konyhában sokrétű felhasználhatósága miatt megnyerő: használhatja például paradicsomszószban, tepsis burgonyához fokhagymával, sütéshez ropogós fűszerrétegként, grillezett húsok marinádjának összetevőjeként.
Szervezetünkre gyakorolt hatása: a rozmaring, amely 2011-ben nyerte el az év gyógynövénye címet, nyugtató hatású, és emésztési zavarok esetén segít. Ezen kívül étvágy- és vérkeringés javító hatással rendelkezik.


Az intenzív és összetévesztetlen ízű fűszer az olasz konyha klasszikusának számít.
Ételekben való felhasználása: a zsálya nagyszerűen illik a májhoz, vadhoz, valamint a halételekhez. Futtasson meg vajon zsályaleveleket, és öntse reszelt parmezánnal együtt tésztára, vagy próbálja ki a receptötleteink között található spenótos gombócot zsályás vajjal!
Szervezetünkre gyakorolt hatása: a mediterrán zsálya már az ókorban is ismert volt gyógyító erejének köszönhetően. Miután a bencés szerzetesek betelepítették a növényt a mi szélességi körünkre is, Kneipp plébános is a fűszernövény gyógyhatására esküdött: „Nem halhat meg senki, amíg zsálya terem a kertjében!“  A zsálya antiszeptikus hatású, és csillapíthatja a fertőzéseket és a torokgyulladást. Emiatt használják sok torokfertőtlenítő tablettánál és gargarizáló oldatnál. Ezen túl vértisztító hatással is bír.


A fűszerkertek egyik legrobosztusabb képviselője a metélőhagyma: karcsú szálai a szabadban is minden probléma nélkül átvészelik a telet. A növény egyébként is jobban érzi magát szabadban, mint bent a házban.
Ételekben való felhasználása: mit szólna metélőhagymás húsgolyókhoz? Próbálja ki egyszer a változatosság kedvéért! A metélőhagyma nemcsak finom, hanem csodaszép, ehető, lila színű virágai még díszítésre is kiválóan alkalmasak.
Szervezetünkre gyakorolt hatása: a metélőhagyma izzasztó hatású, és anyagcserezavarokkal szemben alkalmazható.


Már az ókori egyiptomiak is becsülték gyógyerejét, a rómaiak és a görögök elsősorban zamatos fűszerként használták, a francia ínyencek számára pedig a konyha elmaradhatatlan kelléke a kakukkfű.
A kakukkfű sok illóolajat, timolt, valamint keserű- és cserzőanyagokat tartalmaz. Emiatt óvatosan adagolja!
Ételekben való felhasználása: ha Ön szereti a zöldség- és húsételeket vagy a pizzát és a felfújtakat a mediterrán konyha karakteres ízével, akkor tartson mindig elegendő mennyiségű friss kakukkfüvet a fűszerkertjében! A kakukkfüvet nagyszerűen meg lehet szárítani, vagy frissen fűszeres olajokhoz és saját készítésű ecetekhez felhasználni.
Szervezetünkre gyakorolt hatása: a kakukkfű antiszeptikus, fájdalomcsökkentő és görcsoldó hatású lehet. Köhögéscsillapító hatásának köszönhetően sok köhögés elleni készítmény is tartalmaz kakukkfüvet. Inhaláljon kakukkfűvel, vagy készítsen a saját fűszerkertjében termett kakukkfűből egy teljesen egyedi köhögéscsillapító szirupot!


Ennek a melisszafajtának a friss levelei intenzív citrom illatot árasztanak. A menta rokonai közül friss és citromos ízével tűnik ki.
Ételekben való felhasználása: a citromfű kiválóan illik édes desszertekhez, bólékhoz és koktélokhoz, de salátákhoz és nyers ételekhez egyaránt. A citromfű a lekvároknak is pezsgően friss ízt kölcsönöz. Próbálta már a friss eperszemeket citromfű levelekkel? Ha nem, akkor gyorsan pótolja! Fűszerezésre csak a friss levelek alkalmasak, mivel a szárított levelek nagyon gyorsan elveszítik zamatukat. Nyugtató hatásukat viszont továbbra is megőrzik. Teaként is elkészítheti.
Szervezetünkre gyakorolt hatása: már a görögök is ismerték a citromfű gyógyhatását. A citromfű ma is ismert, elsősorban nyugtató hatásáról. Alvászavarok, nyugtalanság, ingerültség és depressziós hangulatváltozások esetén segíthet. Ezen kívül a citromfű csökkenti a gyomor-és bélrendszeri panaszokat is.