Antal Emese, dietetikus tippjei

“Ha minden személynek biztosítani tudnánk a megfelelő mennyiségű táplálékot és testmozgást – nem túl keveset és nem túl sokat – akkor megtalálnánk a legbiztosabb utat az egészséghez.” (Hippokratész Kr.e. 460 – 377) Hippokratész mondása, azaz a “túl sok és túl kevés”, azaz az arany középút megtalálása, és betartása napjainkban is olyan releváns, mint 2000 évvel ezelőtt volt, úgy, mint az élelem szociális, pszichológiai kapcsolódása a napi táplálkozási szokásokhoz. Az élelem, az élelmiszer összehozza az embereket, azaz a táplálkozás szociális esemény, az a testi kívánalom, amely szociálisan elfogadott. A táplálék értékeket hordoz, tehát igaz a mondás, miszerint „az vagy, amit megeszel”.

Mit is eszünk, hogy is együnk, melyek az egészséges táplálkozás alapelvei?

  • Változatos menü – Mivel nincs olyan étel, amely az összes tápanyagot tartalmazza, törekedjünk arra, hogy a napi táplálékunk minél többfajta élelmiszert tartalmazzon!
  • Napi ötszöri étkezés – A napi étkezési rendet tartsuk be: három-négy óránál több ne teljen el az étkezések között. Viszont két étkezés között ne nassoljunk!
  • Naponta fogyasszunk 1, zöldséget, gyümölcsöt, 2, gabonaféléket, 3, tejtermékeket, tojást, hús- és halféléket.
  • Az adag mérete – Életkorunknak, nemünknek megfelelő mennyiséget együnk! Ne vegyünk a tányérunkra nagy adagokat!
  • Reggeli – Ami az autónak a benzin, az a szervezetnek az ébredés utáni étkezés. Minden nap szánjunk rá időt! Az egészséges reggeli összetevői.az alábbiak: 1, fehérje, azaz tejtermékek vagy húsok, tojás, 2, gabonafélék (főleg) teljes kiőrlésű, 3, gyümölcs és/vagy zöldség, 4, folyadék.
  • Figyeljünk a cukortartalomra! Igyekezzünk minél kevesebb hozzáadott cukrot tartalmazó élelmiszert beszerezni. Az ételek, italok ízesítésére csak kevés cukrot, mézet használjunk!  
  • Figyeljünk a sótartalomra! Az ételeket kevés sóval készítsük, utólag se sózzuk meg!
  • Figyeljünk a zsírtartalomra! Válasszuk a zsírszegény húsokat, sajtokat, tejtermékeket és az ételkészítésnél is tartsuk szemmel ezt a szempontot!
  • Nassolás – Az édességet hetente egy-három alkalommal fogyaszthatunk, főétkezések befejező fogásaként. Nehéz ezt betartani ünnepek idején. Ilyenkor tehetünk engedményeket, de figyeljünk az adagokra! Egy szelet süti, egy-két kocka csoki, egy-két darab keksz elég egyszerre. Az étkezések között ne nassoljunk! A hagyományos sütemények mellett kipróbálhatjuk a „reform” (cukormentes, zsírszegényebb, teljes kiőrlésű gabonából készült) verziókat. Válasszunk inkább gyümölcsös, túrós, pudingos édességet a vajkrémes, csokis csodák helyett.
  • Folyadék - Fontos figyelni arra, hogy eleget igyunk, naponta min. 7-8 alkalommal
  • Az étkezéseknek adjuk meg a módját: együnk nyugodt körülmények között! Üljünk a családdal minél gyakrabban együtt az asztalhoz, evés közben a tévé helyett egymásra figyeljünk, beszélgessünk, legyen az étkezés pozitív élmény!
  • Mozgás –Minden nap sétáljunk, sportoljunk, lift helyett használjuk a lépcsőt – sok kicsi sokra megy!

Ha a fenti alapelveket betartjuk, már tettünk az egészségünkért, hiszen az egészséges étrend bizonyítottan egészségmegőrző és betegség megelőző szereppel rendelkezik!