Biológiai, vegetáriánus és vegán táplálkozás

A finom ételek az élet legjobb dolgai közé tartoznak, és nagyon fontosak az életminőségünk szempontjából. Az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozással kapcsolatos tudatosság egyre növekvő méreteket ölt. A tudatos táplálkozás megteremti a testi és lelki jólét alapfeltételeit, valamint növeli szervezetünk teljesítőképességét.

Az élelmiszerkínálat sokszínűsége lehetővé teszi az élvezetes fogyasztást, és a szezonális és friss termékek kiválasztását. A táplálkozást változatosan, kiegyensúlyozottan és akár ötletgazdag módon kell kialakítani. Röviden összefoglalva a tudatos táplálkozást azt jelenti: több növényi, mint állati eredetű élelmiszer, és kevesebb zsír-, só-, és cukorfogyasztás.

Vegetáriánus táplálkozás

A vegetáriánus és / vagy vegán konyhaművészet manapság nagy népszerűségnek örvend. Pedig a vegetarianizmusnak a régmúltba visszanyúló történelme van. Első híres vegetáriánusként Pitagoraszt tartják számon, aki Kr.e. 570-510 körül élt. Számtalan különféle motiváció létezik a vegetarianizmushoz: egészségügyi, vallási vagy etikai okok, amelyek a környezetvédelemmel is összefüggésben állhatnak. Az egyéni okoktól és motivációtól függetlenül a vegetáriánusok legtöbbször mély meggyőződésük szerint járnak el. A vegetarianizmusnak négy fajtáját különböztetjük meg:

1. Ovo-lakto vegetáriánusok:

A hús, hal és tenger gyümölcsei lekerülnek az étlapjukról. Tejet, tejterméket és tojást fogyasztanak. Az ovo-lakto-vegetáriánusok jelentik a vegetáriánusok legnagyobb csoportját.

2. Ovo-vegetáriánusok:

Ők úgyszintén lemondanak a húsról, halról és tenger gyümölcseiről, továbbá a tejről és tejtermékekről. Tojást viszont fogyasztanak. Ezt a táplálkozási formát gyakran egészségügyi okokból, például laktóz-intolerancia vagy laktózallergia miatt választják.

3. Lakto-vegetáriánusok:

Nem fogyasztanak sem húst, halat, tenger gyümölcseit, sem pedig tojást. A joghurt, tejszín és más tejtermékek viszont helyet kapnak az étrendjükben. 

4. Vegánok:

A vegánok minden állati eredetű élelmiszert illetve terméket mellőznek: húst, halat, tenger gyümölcseit, tojást, tejet, tejtermékeket és mézet. A vegánok a beállítottságukat többnyire a szélesebb értelemben vett életmódjukra is kiterjesztik, ugyanis lemondanak minden állati eredetű, például bőrből vagy gyapjúból készült termékről. A szigorú vegánok kisebbségnek számítanak a vegetáriánusok csoportján belül.

Minél szigorúbb vegetarianizmust folytatnak, annál fontosabb, hogy ügyeljenek a kiegyensúlyozott táplálkozási módra. Változatos és különleges vegetáriánus receptek sokasága gondoskodik a finom ízélményekről – mind a vegetáriánusok, mind pedig a nem vegetáriánusok körében.

Biológiai úton előállított élelmiszerek

A biológiai úton előállított élelmiszereket gyakran összefüggésbe hozzák a tudatos táplálkozás fogalmával olyannyira, hogy időközben sokan napi bevásárlásaik során is az EU-bio jelzéssel ellátott termékeket választják.

A bio zárjeggyel olyan termékeket és élelmiszereket lehet megjelölni, amelyek az ökológiai művelésre vonatkozó EU jogszabályoknak megfelelően kerültek előállításra és bevizsgálásra.

A bio zárjegy kiadása az ökológiai művelésre vonatkozó EU jogszabályok követelményei alapján történik.

Ezek a jogszabályok többek között a következőket írják elő:

  • Alapvetően minden mezőgazdasági eredetű összetevő ökológiai gazdálkodásból származik, noha 5 százalékos mértékig nem ökológiai gazdálkodásból származó hozzávalók is felhasználhatók szigorúan ellenőrzött kivételek keretein belül, amennyiben azok ökológiai minőségben nem állnak rendelkezésre.
  • Kizárólag olyan termelők illetve feldolgozó- és importáló vállalatok jogosultak a termékeiket “bio” vagy “öko” jelzéssel értékesíteni, akik az ökológiai gazdálkodásra vonatkozó jogszabályi előírások követelményeit teljesítik, és az előírt ellenőrzéseket elvégzik.
  • A termékeken fel kell tüntetni az illetékes ökológiai tanúsító szervezet kódszámát. Ennek a számnak a felépítése egy németországi székhellyel rendelkező tanúsító szervezet esetén így alakul: DE-ÖKO-000. Ebben a “DE” Németországot jelöli, a “000” pedig a tanúsító hely háromjegyű azonosító száma.

Tippek a különböző korosztályok számára

  • Az időskorú vegetáriánusoknak a csontok egészségének megőrzés érdekében különösen ügyelniük kell a kalcium és D-vitamin bevitelre.
  • Gondoskodjon az étlap változatosságáról és sokszínűségéről, és gyűjtsön ötleteket vegetáriánus receptjeink segítségével! Az ízélményt garantáljuk.
  • Általánosságban nem tanácsos gyermekek számára a szigorú vegán táplálkozás, mert a gyermekek magas tápanyagszükséglete esetén a táplálkozás ezen formája hiánybetegségek kialakulását okozhatja. Amennyiben gyermekével vegán táplálkozást kíván folytatni, egyeztessen gyermekorvosával!