Biológiai úton előállított élelmiszerek

A biológiai úton előállított élelmiszereket gyakran összefüggésbe hozzák a tudatos táplálkozás fogalmával olyannyira, hogy időközben sokan napi bevásárlásaik során is az EU-bio jelzéssel ellátott termékeket választják.

A bio zárjeggyel olyan termékeket és élelmiszereket lehet megjelölni, amelyek az ökológiai művelésre vonatkozó EU jogszabályoknak megfelelően kerültek előállításra és bevizsgálásra.

A bio zárjegy kiadása az ökológiai művelésre vonatkozó EU jogszabályok követelményei alapján történik.

Ezek a jogszabályok többek között a következőket írják elő:

  • Alapvetően minden mezőgazdasági eredetű összetevő ökológiai gazdálkodásból származik, noha 5 százalékos mértékig nem ökológiai gazdálkodásból származó hozzávalók is felhasználhatók szigorúan ellenőrzött kivételek keretein belül, amennyiben azok ökológiai minőségben nem állnak rendelkezésre.
  • Kizárólag olyan termelők illetve feldolgozó- és importáló vállalatok jogosultak a termékeiket “bio” vagy “öko” jelzéssel értékesíteni, akik az ökológiai gazdálkodásra vonatkozó jogszabályi előírások követelményeit teljesítik, és az előírt ellenőrzéseket elvégzik.
  • A termékeken fel kell tüntetni az illetékes ökológiai tanúsító szervezet kódszámát. Ennek a számnak a felépítése egy németországi székhellyel rendelkező tanúsító szervezet esetén így alakul: DE-ÖKO-000. Ebben a “DE” Németországot jelöli, a “000” pedig a tanúsító hely háromjegyű azonosító száma.

 Vegetáriánus és vegán táplálkozás


A finom ételek az élet legjobb dolgai közé tartoznak, és nagyon fontosak az életminőségünk szempontjából. Az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozással kapcsolatos tudatosság egyre növekvő méreteket ölt. A tudatos táplálkozás megteremti a testi és lelki jólét alapfeltételeit, valamint növeli szervezetünk teljesítőképességét.

Az élelmiszerkínálat sokszínűsége lehetővé teszi az élvezetes fogyasztást, és a szezonális és friss termékek kiválasztását. A táplálkozást változatosan, kiegyensúlyozottan és akár ötletgazdag módon kell kialakítani. Röviden összefoglalva a tudatos táplálkozást azt jelenti: több növényi, mint állati eredetű élelmiszer, és kevesebb zsír-, só-, és cukorfogyasztás.

Minél szigorúbb vegetarianizmust folytatnak, annál fontosabb, hogy ügyeljenek a kiegyensúlyozott ízélményekről – mind a vegetáriánusok, mind pedig a nem vegetáriánusok körében.

Mi a különbség a vegánok és a vegetáriánusok között?


A vegánok minden állati eredetű élelmiszert illetve terméket mellőznek: húst, halat, tenger gyümölcseit, tojást, tejet, tejtermékeket és mézet. A vegánok a beállítottságukat többnyire a szélesebb értelemben vett életmódjukra is kiterjesztik, ugyanis lemondanak minden állati eredetű, például bőrből vagy gyapjúból készült termékről.


A vegetáriánusok minden húst, halat és tenger gyümölcsét mellőznek. Ezt a táplálkozási formát gyakran egészségügyi okok miatt választják.


Általánosságban nem tanácsos gyermekek számára a szigorú vegán táplálkozás, mert a gyermekek magastápanyagszükséglete esetén a táplálkozás ezen formája hiánybetegségek kialakulását okozhatja.Amennyiben gyermekével vegán táplálkozást kíván folytatni, egyeztessen gyermekorvosával!