Ételintoleranciák és allergiák

Egyre több ember szenved bizonyos élelmiszerek vagy élelmiszeripari adalékanyagok okozta intoleranciától. Az érintettek legtöbbször kényszerűségből nagyon tudatosan táplálkoznak, és pontosan tudják, hogy mi jó számukra és mi nem.

Amennyiben felmerül az ételintolerancia gyanúja, a táplálkozási napló fontos ismeretekkel szolgálhat. Írja fel naponkénti bontásban, hogy milyen ételeket és italokat fogyasztott két héten belül! Jegyezze fel az időpontot, az adagok nagyságát, illetve az étkezés előtt vagy után végzet testmozgást (tehát: egy nagy adag saját készítésű bolognai spagetti egy óra úszást követően) és az esetleges panaszokat is! Minden apró nassolnivalót, bonbonokat, rágógumikat stb. úgyszintén tüntessen fel! Ilyen módon láthatja, hogy egészségesen táplálkozik-e, hol vannak javítási lehetőségek, és mely élelmiszerek mely időpontokban nem esnek jól Önnek.

Sok ember szenved például laktózérzékenységben, és nem fogyaszthatnak tehéntejből készült termékeket, illetve csak olyan termékeket választhatnak, amelynek alacsony a tehéntej-tartalma.

Amennyiben például bizonyos ételek hasfájást okoznak Önnél, akkor egyszerűen hagyja el ezeket egy ideig, és figyelje, hogy a panaszok továbbra is fennállnak-e. Amennyiben gabonafélék fogyasztása után érzi rosszul magát, gluténérzékenység is állhat a háttérben.

Mennyire szembetűnő a különbség a laktóz- és gluténmentes reggelik között?


A laktózintolerancia tulajdonképpen nem más, mint a laktózt, azaz a tejcukrot bontó enzim (laktáz enzim) hiányának következtében kialakult érzékenység, emésztési zavar.

Tünetei: tej, tejes italok és egyes tejtermékek elfogyasztása után fellépő kellemetlen teltségérzet, puffadás, hasmenés

Leggyakrabban felnőttkorban alakul ki, a tejcukrot bontó enzim termelődésének részleges, vagy teljes hiánya kapcsán. Fontos tudni, hogy a tünetek mértéke és az azokat kiváltó élelmiszerek mennyisége is eltérő lehet egyénenként, attól függően, hogy az illető személy enzimtermelése milyen mértékben károsodott.

Jellemző tévhit, hogy a laktózérzényeknek minden esetben ki kell iktatniuk a tejtermékeket az étrendjükből. A tejfehérje allergiával ellentétben nem szükséges minden tejtermék kerülése, hiszen a különböző termékek eltérő mennyiségű laktózt tartalmaznak.

magasabb tejcukor tartalmú termékek kevesebb tejcukrot tartalmazó termékek
tejjoghurt
tejszínkefir
tejszínes friss sajtoktúró
tejitaloksajtok

A tolerált tejcukor mennyisége egyénenként változó, így lehetséges, hogy míg egyesek savanyított tejkészítményeket is fogyaszthatnak, mások a legkisebb mennyiségű laktóztól is erős tüneteket produkálnak. 

Tudta?

  1. Mindig tájékozódjon az összetevőkről, hiszen nemcsak a klasszikus tejtermékek tartalmazhatnak tejcukrot!  Számos élelmiszer, például édességek, kekszek, ételalapok, leves porok összetevői között megtalálható a tejpor vagy a tejcukor.

  2. A laktózintolerancia sokszor csak átmeneti állapot, amelyet például emésztőrendszeri fertőzés vagy antibiotikum kúra vált ki. Ilyen esetben a diétát nem kell élete végéig tartania, a gyógyulás után, illetve a tünetek rendeződésével, fokozatosan elkezdheti megpróbálni visszaépíteni a tejcukrot tartalmazó élelmiszereket az étrendjébe.

  3. Fontos szempont a laktózmentes termékek esetében az egyes élelmiszerek eltarthatósága. Jó, ha tudja, hogy a gyorsan romló termékek csomagolásán fogyaszthatósági idő kerül feltüntetésre. Ez azt az időpontot jelöli, ameddig az élelmiszer elfogyasztható, azaz ezután már nem szabad elfogyasztani az élelmiszert, mert megbetegedést okozhat. Hosszabb ideig eltartható élelmiszereknél használatos a minőség-megőrzési idő, ennek lejárta után a termék minősége romlik ugyan, de saját felelősségre el lehet fogyasztani.

  4. A laktózmentes felirat nem jelenti automatikusan, hogy az adott termék tejmentes is. A laktózmentes termékekben a tejcukor kerül előzetes lebontásra, de tejfehérjét tartalmazhatnak, ezért tejfehérje allergiában nem szabad ezeket fogyasztani.

  5. A laktózmentes tej a hagyományoshoz képest édesebb ízű. Ez természetes jelenség, amelynek oka, hogy a tejcukrot alkotó két kisebb szénhidrát molekula, szabad, szétbontott formában édesebb ízt adnak, mint összekapcsolódva, laktózként.

A cöliákia, vagy ismertebb nevén gluténérzékenység egy autoimmun betegség, amely bármilyen életkorban előfordulhat, és egyetlen ismert kezelési módja a szigorú, gluténmentes étrend.

A glutén a gabonafélékben megtalálható fehérje. Glutént tartalmaz többek között: búza, árpa, rozs, valamint ezek rokonai is, mint például a durumbúza, tönköly, tritikálé, illetve minden, ezekből készült termék: kuszkusz, bulgur, darák, tészták, kenyérfélék és pékáruk, sütemények, kekszek, stb.

A cöliákia diétájának kivitelezése nem könnyű feladat, hiszen a megszokott ételek, illetve a boltokban kapható, kész élelmiszerek jó része kiesik a fogyasztható termékek listájáról.  A gluténérzékenyek tájékozódását segítik a termékek összetevői listái valamint a speciális jelölések, mint pl. a gluténmentes felirat vagy az áthúzott búzakalász logó. 

Tudta?

  1. Jogszabályi meghatározás alapján gluténmentesnek csak az az élelmiszer nevezhető, amely gluténtartalma nem több mint 20 mg/kg.

  2. Igen sok, feldolgozott élelmiszer tartalmaz glutént, akár összetevőként, akár adalékanyag formájában, de szennyeződhet is azzal a gyártás során. Biztonsággal fogyaszthatók a friss, fagyasztott, illetve konzerv zöldségek és gyümölcsök, a tőkehúsok, halak, a tojás, olajok és zsiradékok, a tej, túró, a cukor, méz, a kávé, illetve a zöldfűszerek is. Az ízesített tejkészítmények, egyes joghurtok, tejfölök, konzerv készételek, húskészítmények, leveskockák, ételízesítők, ketchup és egyéb szószok, mártások, valamint a gabonákból készült szeszes italok (pl.: sör, vodka, whisky) azonban legtöbbször tartalmazhatnak glutént, ezért ezek csomagolását mindig ellenőrizze vásárlás, fogyasztás előtt!

  3. A gluténmentes kenyerek textúrája gyakran eltér a hagyományos, búzalisztes változatoktól. Akár otthon készítjük, akár boltban vásároljuk, ezeket a pékárukat érdemes fagyasztóban tárolni és közvetlenül a felhasználás előtt kiolvasztani, ezzel elkerülhetjük az idő előtti kiszáradást. Az időben el nem fogyasztott, megszáradt kenyérből készíthet morzsát, amely tökéletesen felhasználható például panírozáshoz.

  4. A sütemények sütésekor vegye figyelembe, hogy a sütőporok, valamint a pudingporok egy része jellemzően gluténnal szennyezett. A sütőpor helyettesítésére használjon szódabikarbónát, a pudingporok közül pedig keresse a gluténmentes verziókat. Tanácsos előre kipróbált receptek alapján dolgozni, hiszen a gluténmentes lisztek a hagyományostól eltérően viselkednek. 

A cukorbevitel csökkentése nem csak a cukorbetegek számára fontos szempont, legyen szó fogyókúráról vagy csupán egészségtudatos szemléletről, a reform termékek választékában mindenki megtalálhatja a számára megfelelő alternatívát. A diabéteszes betegek számára a hozzáadott cukrot teljes mértékben kerülni kell, így az ő étrendjükben az ételek édesítőszerekkel való édesítése, és az ilyen módon készült termékek jelenthetnek alternatívát. Hozzáadott cukrot nem csak a csokoládék, kekszek, sütemények tartalmaznak, számos olyan élelmiszer összetevői között is megtalálható, amelyekről elsőre nem gondolná, ilyenek például a tejtermékek, szószok, ételalapok, stb. 

Jó, ha tudja, hogy az élelmiszerek nemcsak édesítés céljára használt cukorféléket, hanem természetesen előforduló cukrokat is tartalmazhatnak. Ide tartozik a tejben és tejtermékekben található laktóz (tejcukor) vagy a gyümölcsökben fellelhető fruktóz (gyümölcscukor). Arról, hogy az adott termék tartalmaz-e hozzáadott cukrot, az összevetői listából, illetve a címkén szereplő, speciális jelölésekből tájékozódhat.

Tudta?

  1. A „hozzáadott cukrot nem tartalmaz” felirattal ellátott termékek semmilyen, édesítési célra felhasznált, az élelmiszerben nem természetes formából származó cukorfélét nem tartalmaznak. Ezeket az élelmiszereket, amennyiben édességekről van szó, jellemzően valamilyen édesítőszerrel édesítik.

  2. A „cukormentes termék” jelölés kizárólag olyan élelmiszereken alkalmazható, amelyek összes cukortartalma (beleértve a hozzáadott és természetes eredetű cukrokat is) nem haladja meg az 0,5 g-ot 100g vagy 100ml termékben.

  3. Csökkentett cukortartalmú az a termék, amely összes cukortartalma nem haladja meg az 5g-ot 100g-ban, illetve 2,5g-ot 100ml-ben.

  4. Energiamentesnek azok az élelmiszerek nevezhetők, amelyek 100g-ban kevesebb, mint 4 kilókalóriát tartalmaznak.

  5. Csökkentett energiatartalmúnak azt a terméket nevezzük, amely a hozzá hasonló termékekhez képest legalább 30%-kal kevesebb energiát tartalmaz.

  6. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) azt javasolja, hogy a napi hozzáadott cukorbevitelünk ne haladja meg az energiabevitel 10%-át. Ez egy átlagos ember esetében kb. 50g cukrot jelent naponta (ez kb. 7-8 teáskanálnyi). Akár már egy fél literes üditő elfogyasztásával túllépheti a javasolt cukorbeviteli mennyiséget, ezért igyekezzen ezeket csak mértékkel fogyasztani.