Táplálkozás és sport: miért olyan fontos mindkettő gyermekei számára?

A gyermekek táplálkozása egy olyan témakör, amelynek édesapaként vagy édesanyaként kiemelt jelentőséget kellene tulajdonítania. Hiszen a gyermekek már a 10. életévükig kialakítják a legmeghatározóbb táplálkozási szokásaikat. Szülőként az Ön kezében van a döntés, hogy gyermekei számára minden életkorban a megfelelő lehetőségeket ajánlja: azaz kiegyensúlyozott ételeket készítsen, és megfelelő sporttevékenységeket biztosítson.

Ezen kívül Ön, mint követendő példa óriási befolyással van gyermekére. Milyen is lenne gyermekével együtt egészséges és finom fogásokat készíteni ahelyett, hogy gyorsétterembe mennek? Vagy tegyék félre gyakrabban a televíziót és a játékkonzolokat, és helyette inkább tollaslabdázzanak vagy focizzanak gyermekeikkel! Fogadunk, hogy gyermekei élvezni fogják? A következő fejezetekben ízelítőt kaphatnak rengeteg finom alternatíváról a népszerű élelmiszerek konkurenciájaként.

Mit jelent az egészséges táplálkozás a gyermekek számára?

Állandóan mozgásban vannak, éberek és figyelmesek: amikor a gyermekek az őket körülvevő világ felfedezésére indulnak, rengeteg energiára van szükségük. A kiegyensúlyozott táplálkozással pontosan azokat a tápanyagokat biztosítja gyermeke számára, amelyekre az adott fejlődési szakaszban éppen szüksége van.

A túlzott mértékű vagy nem megfelelő táplálékkínálat lustasághoz vezet, ezáltal tompítja gyermeke felfedező ösztönét. Az aktív gyermekek jobban és gyorsabban dolgozzák fel a frusztrációs- és stresszhatásokat, amely pozitív kihatással van egészségükre. Így hát az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozás többszörösen is kifizetődő gyermeke számára.


    1. Bőséges mennyiségben szerepeljenek benne növényi eredetű élelmiszerek, például zöldség, gyümölcs, gabonafélék, illetve cukormentes italok.

    2. Állati eredetű élelmiszerek, mint például húsok, felvágottak, hal, tojás, de a tej és tejtermékek fogyasztása is csak kisebb mennyiségben javasolt.

    3. Zsíros ételeket, édességeket, sót, valamint édes italokat csak néha-néha szabad fogyasztani.


    Mivel a növésben lévő gyermekek különösen sok energiát használnak fel, 3 óránként javasolt egy-egy teljes vagy kisebb étkezés beiktatása. Ezek a reggeli, tízórai, ebéd, uzsonna és vacsora.

    Különös fontossággal bír mind a reggeli, mind pedig a tízórai, hiszen mindkét étkezés energiában gazdag szénhidráttal látja el a szervezetet, így fokozza a mozgáshoz és a tanuláshoz elengedhetetlen teljesítőképességet. A közös családi reggeli azonban nem csupán egy fontos energiaforrás, hanem egy rendkívül lényeges elem a gyermekek étkezési szokásainak kialakításánál, ezért minden családban tartani kellene. 


    Vizsgálatok azt mutatták, hogy azok a gyermekek, akiknek családjában közösen étkeznek, egészségesebbek és ritkábban túlsúlyosak. Élvezze hát nyugodtan a közös étkezéseket a szépen megterített asztal mellett! 

    Amennyiben óvodáskorú gyermeke van, úgy Ön édesanyaként vagy édesapaként a legnagyobb példakép. Gyermeke Öntől tanul és Önt követi. Mutasson hát jó példát az egészséges táplálkozást illetően! Alapvetően igazság, hogy minél korábban kerülnek kapcsolatba a kislányok és a kisfiúk a táplálkozás témakörével, annál magától értetődőbben alakítanak ki természetes, egészséges viselkedési szokásokat. 

    Az egyszerű hétköznapok is számtalan alkalmat kínálnak már a legkisebbek számára is a kiegyensúlyozott táplálkozással való megismerkedésre. Vásároljon be gyermekével közösen a következő ebédhez! Gyermeke lelkesen fog ebben részt venni, és a sokféle élelmiszert felfedezni. A közös főzés és sütés során gyermeke büszke lesz arra, hogy segíthet Önnek a konyhában: legyen szó akár az asztal megterítéséről, az öntet elkészítéséről vagy a süteménytészta keveréséről. 

    A kisgyermekek játékos módon is lelkesíthetők az evésre. Az uborkaszeletekből, paprikacsíkokból és metélőhagymából készített „arcok“ a vacsoraasztal vicces dekorációi. És mi lenne, ha a következő születésnapi gyerekzsúron vakkóstolást rendezne? Bekötött szemmel nehéz megmondani, hogy mi is van a kanálon. Legyen kreatív!

    A gyermekek helyes táplálkozásával kapcsolatos tippeket és fontos útmutatásokat a „táplálkozási piramisban“ talál.

     

    Egészséges táplálkozás iskoláskorú gyermekem részére - mire kell ügyelni és mit tehet? 

    Az iskoláskorú gyermekekkel szemben támasztott követelmények manapság nagyon magasak. A korai kelés, az iskolában nagyfokú koncentráció mellett eltöltött hosszú nap, aztán a házi feladatok elkészítése, majd esetleg zeneiskola vagy sport – mindez csak úgy sikerülhet, ha a test és a lélek rendszeres időközönként energiához jut.Táplálkozási szakértők tippje: a diákoknak a nap folyamán nagyjából 3 óránként kell táplálék-utánpótlást kapniuk. Tehát napi ötszöri étkezés ideális: ide tartozik a reggeli, a tízórai, az ebéd, az uzsonna, valamint a vacsora. Amennyiben gyermeke – például napköziben – az iskolai menzán fogyaszt (meleg) ételt, akkor ügyeljen arra, hogy a többi étkezést a „táplálkozási piramis” arányainak megfelelően alakítsa. Ha tehát az ebéd hús volt, akkor vacsorára inkább saláta vagy nyers ételek kerüljenek az asztalra.


    Az iskola kora reggel kezdődik, és azon nyomban teljes figyelmet követel. Aki frissen feltöltött szénhidrát-készletekkel érkezik, annak már a kezdetektől fogva nagyobb a teljesítőképessége. Az az ideális, ha a reggelit mindjárt a tízóraival is összehangoljuk: ha valaki reggelire müzlit fogyasztott, akkor a nagyszünetben nem szeretne még egyet.

    A többi étkezéshez hasonlóan gyermekének a reggelit sem tanácsos sietve elfogyasztania. 

    Tipp:

    Terítse meg az asztalt már az este folyamán a reggelihez, és állítsa pár perccel későbbre az ébresztőórát! Így elegendő ideje marad erre a fontos közös étkezésre. De mi van olyankor, ha gyermeke reggelente egyáltalán nem éhes? Ne kényszerítse evésre, azt azonban kerülje el, hogy teljesen üres gyomorral induljon iskolába! Legalább egy pohár gyümölcslevet, tejet, vagy (forró) kakaót fogyasszon napindítóként – és később egy valamivel nagyobb adag tízórait. 


    Először is a legfontosabb: egy gondosan elkészített tízórai csak akkor esik jól, ha el is fogyasztják. A legjobb, ha gyermekével közösen dönti el, hogy mit szeretne enni. Egy iskolai napra ideális kiindulópont a teljes kiőrlésű kenyér vagy zsemle kevés vajjal megkenve, némi sajttal vagy felvágottal gazdagítva: laktató és könnyen emészthető, nem terheli és fárasztja a szervezetet túlzott mértékben.

    A natúr- vagy gyümölcsjoghurt magas kalciumtartalma miatt a tízórai kiváló kiegészítője. A cikkekre vágott alma, szőlő, egy banán, vagy éppen az uborka- és paprikaszeletek is nagyszerű kísérői a tízórainak. Egészséges szomjoltók a víz, a szörpök, az édesítetlen gyümölcs- vagy gyógyteák. Senki nem szereti az egész nap folyamán ugyanazt enni – gondoskodjon egyszerűen a tízórais doboz tartalmának változatosságáról mindig más és más felvágottal, gyümölccsel és nyerskoszttal.  


    A délután a házi feladatok elkészítéséről, majd azután végre a szabadidőről szól; ilyenkor még egyszer erőre van szükség a nap végső hajrájához. Ehhez egy kisebb és könnyű étkezés biztosítja a szükséges energiaszükségletet. Kiválóan alkalmas ilyen célra a joghurt és a túró, ízlés szerint gyümölcs- vagy zöldséghasábokkal gazdagítva, vagy akár egy finom tejes turmix.

    Hogy mit és milyen mennyiségben kellene iskolás korú gyermekének fogyasztania, azt a „táplálkozási piramisban“ találja.


    Miért olyan fontos a sport és a mozgás gyermekei számára?

    A gyermekek kiskoruktól fogva természetes mozgásigénnyel rendelkeznek. Tombolni, futni, ugrálni és mászni akarnak, és ehhez nekünk, szülőknek kell a teret és a lehetőségeket megteremtenünk. Hiszen az összes ilyen jellegű mozgás egyrészt gyermekeink motorikus készségeinek erősítését, másrészt pedig szellemi fejlődését szolgálja.A mozgás a gyermekek fejlődéséhez éppen annyira fontos, mint a helyes táplálkozás. A gyermekek genetikai adottságait csak az összes érzék ingerlése és mindenek előtt a mozgás stimulálja és használja ki.Amennyiben egy gyermek első 11 évéből hiányoznak ezek a mozgási kínálatok és lehetőségek, a testi és szellemi fejlődés genetikai adottságai csak kis mértékben vagy egyáltalán nem tudnak kiteljesedni.Ezért gondoskodjon gazdag mozgási lehetőségekkel arról, hogy gyermeke minden életkorban megfelelően fejlődhessen! Szintén ide tartozik az is, hogy a gyermekek számára nagyszerű alternatívákat kínáljunk a tévénézéssel, okostelefonokkal és játkékkonzolokkal szemben.A kiegyensúlyozott táplálkozás és a rendszeres mozgás erősíti gyermeke egészségét, megakadályozza a túlsúly és az olyan következmények, mint például a cukorbetegség és a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulását. 


    A csecsemők és kisgyermekek csontozata a mozgás segítségével erősödik. Minél többet mozognak az első éveik folyamán, annál sűrűbb lesz a csontok állaga. Az izmaik is a mozgás által fejlődnek, így a hátfájás korán megelőzhető.

    A mozgás a helyes testtudat, a jó koordináció és a motorikus ügyesség kialakításában is nagyon fontos szereppel bír. Csakis a mozgás segítségével alakul ki a gyermekeknél a testük és az egyensúlyuk helyes érzékelése. Ennek az is velejárója, hogy néha-néha elesnek, hiszen a helyes elesést csak így tanulják meg. Ne óvja hát túlságosan gyermekét, hanem hagyja a tombolás során felfedezni a testét!

    Gyermeke önbizalma is többek között a mozgás és sport által fejlődik. Gyermeke így ismeri meg a saját határait a mászás, futás, kúszás, ugrálás vagy labdajátékok során szerzett fizikai tapasztalatok által. Ilyen módon tanulja meg, hogy hogyan bízhat saját testében, és néhány elkerülhetetlen kudarcba fulladt próbálkozás után (például a kerékpározás tanulásakor) sikerélmények érik, ezáltal épül önbizalma.

    Mindezek mellett a csecsemőkortól kezdődően a mozgás által épülnek fel gyermekénél az idegsejtek közötti összeköttetések. Minél több inger éri az agyat a mozgás, vagy más érzékszervekre gyakorolt hatások (például a zene) által, annál sűrűbb lesz az idegsejtek hálózata. A mozgás tehát gyermeke szellemi fejlődését is segíti.


    Hogyan vegyem rá gyermekemet a sportra?

    A kisbabáknak és kisgyermekeknek csak a kellő térre és némi csábításra van szükségük, hiszen természetüknél fogva nagy mozgásigénnyel rendelkeznek. Itt az a fontos, hogy a zavaró ingereket, mint például a televíziót kizárja, és csak néhány tárgy (labda, tekeként használt üres műanyag üveg, lufi, stb.) segítségével foglalkozzon gyermekével. Ebből aztán nagyon gyorsan mozgásra ösztönző játékok alakíthatók ki. Vagy egyszerűen csak menjen el gyermekével baba- vagy gyermekúszás tanfolyamra!


    A 3 és 6 év közötti gyermekek esetén különösen fontos, hogy elegendő mennyiségű mozgási lehetőség kínálkozzon a lakásban és azon kívül is. A kutatók ugyanis jelentős összefüggést figyeltek meg a gyermekek közvetlen lakókörnyezetében lévő játéklehetőségek és motorikus készségeik között. Tehát ha Ön például a belvárosban lakik, ahol aligha nyílik lehetőség a mászásra vagy játékra, biztosítson izgalmas mozgási lehetőségeket gyermekének – például uszoda- vagy játszótér látogatásokkal, játszócsoportokban való részvétellel, közös rolleres, futóbiciklis vagy kerékpáros kirándulásokkal, görkorcsolyázással vagy gördeszkázással.

    Télen a közös szánkózás és korcsolyázás kínálkozik a gyermekeknél nagy népszerűségnek örvendő tevékenységként. A közös kirándulások mellett a szobahinta vagy a nyújtórúd ajtókeretre történő felszerelése is nagyszerű mozgási lehetőséget biztosít.

    Szülőként fantáziadús szerepjátékok segítségével is mozgásra ösztönözheti gyermekét. Utazzon egyszer kisfiával, „Feketeszakáll” kalózkirállyal a nyílt tengeren egy kalózhajón! Lelkesen fog a vitorlaárbocon lévő kilátóra felmászni (ami jelen esetben a kanapé vagy az emeletes ágy), és Önnek az ellenséges kalózokról beszámolni, akiket onnan fentről lát hajója felé közeledni.


    Gondoskodjon otthonában a játékszerek meglehetősen széles és vonzó kínálatáról, például focilabdákról, könnyű neoprén labdákról, ugrókötelekről, tollaslabda szettekről, bocsa golyókról vagy frizbikről. A kis cirkuszrajongókat pedig zsonglőrlabdákkal, gólyalábakkal, diabolókkal vagy egykerekűvel tudják megörvendeztetni. Amennyiben Önöknek vagy a nagyszülőknek van kertje, futballkapuk, trambulin vagy kosárlabdapalánk felállításával is kellő ösztönzést teremthetnek a játékra. A legjobb azonban az, ha Ön is gyermekével együtt játszik.


    Egyesületi sport

    A sportegyesületek gyermekeknek nagyjából 4 éves kortól kínálnak úgynevezett bevezető kurzusokat, amelyek során a gyermekek közösen játszva mozognak, és lassan és játékos formában megismerkednek egy sportággal (például a mászással, tenisszel, judoval, futballal, tornával, karatéval) anélkül, hogy teljesítménykényszer nehezedne rájuk. A gyermekek nagyjából 4 éves koruktól kezdődően a síelést is lelkesen tanulják. Érdeklődjön a lehetőségekről a helyi sportegyesületeknél!

    A vízhez szoktató tanfolyamok (babaúszás) már 8 hetes kortól kínálnak úszásoktatást, majd azután fokozatosan a gyermek úszótanfolyamokon és a pingvin, tengeri csikó, illetve bronz, ezüst, és arany jelvények megszerzéséért elvégzett úszótanfolyamokon folytathatják a gyermekek a tanulást. Mivel az úszni tudás akár életmentő is lehet, minden gyermeknek az lenne az ideális, ha még az iskoláskor előtt sikeresen elvégezne egy úszótanfolyamot, mivel az iskolák alig kínálnak úszásoktatási lehetőségeket.


    Iskoláskorú gyermekek

    Egy-egy sportág és technikáinak elsajátítására a legkedvezőbb életkor nagyjából 8 évnél kezdődik. Nyugodtan hagyja, hogy gyermeke különböző sportágakat is kipróbáljon, mielőtt kiválasztja a számára legkedvesebb sportot! Ehhez építsen be a mindennapjaiba rendszeresen kisebb sporttevékenységeket – legyen szó akár vacsora előtti tollasozásról, egy kör fociról az aprónéppel a ház előtt, lufival űzött rögtönzött „röplabdázásról” a lakásban, vagy egy rövid görkorcsolya-túráról gyermekeivel együtt a fagylaltozóba. Gyermekei így megtanulják, hogy a sport és a mozgás teljesen magától értetődően a mindennapi élethez tartoznak.

    És mi lenne, ha egyszer közösen elmennének egy mászóterembe, vagy egy kötélpályára? Ott ugyanis a felnőtteknek és a fiataloknak való akadálypályák mellett a kisebb gyermekek számára ideális pályák is elérhetőek. A nagyszerű biztosító rendszereknek köszönhetően sem gyermekével, sem Önnel nem történhetnek balesetek, és gyermekei minden bizonnyal élvezni fogják, hogy gyorsabban és ügyesebben jutnak át az akadálypályán, mint a legtöbb felnőtt.

    A sporteszközöket, mint a focilabdákat és kapukat, neoprén labdákat, tollaslabda készleteket, ugrálóköteleket, görkorcsolyákat, jégkorcsolyákat, teniszütőket, asztalitenisz ütőket, békatalpakat, búvárkészleteket, szánkókat és még egy nagyméretű trambulint is az év során folyamatosan megtalálja üzleteinkben akciós ajánlataink között.

    Tipp: amennyiben feliratkozik hírlevelünkre, mindig kellő időben előre értesülhet arról, hogy az egyes sportcikkek mikor szerepelnek akciós termékeink között.