Hogyan étkezzünk tudatosan edzés előtt?
Kiss Jenő tanácsai

Az eredményes életmódváltás elengedhetetlen része a tudatos táplálkozás. Edzés előtt kiemelten fontos odafigyelnünk a helyes táplálkozásra, hiszen ilyenkor az izomépítéshez, és az energia szinten tartásához még nagyobb szüksége van a szervezetnek a megfelelő tápanyagbevitelre. De mik azok a kulcsfontosságú dolgok, amikre oda kell figyelnünk edzés előtt? Kiss Jenő segítségével megmutatjuk!


1. Gyors és lassú felszívódású szénhidrátok

A szénhidrát tartalmú ételekből nyerhetjük a legtöbb energiát a sportoláshoz. Nagyon fontos, hogy egyaránt fogyasszunk gyors és lassú felszívódású szénhidrátokat, hiszen ezekkel az edzésünk teljes ideje alatt megfelelő tápanyaggal láthatjuk el a szervezetünket.
A gyorsan felszívódó ételek (például a gyümölcsök vagy a rizs) abban segítenek, hogy egy azonnali energialöketet adjanak a nekünk az edzés elkezdéséhez.
A lassú felszívódású szénhidrátforrások (például a zabpehely, a bulgur, a quinoa vagy a teljes kiőrlésű lisztből készült tésztafélék) folyamatos energiaellátást biztosítanak, és segítenek hatékonyabbá tenni a magas intenzitású edzéseket is.

2. Gyorsan és lassan felszívódó fehérjék

A megfelelő fehérjebevitellel felkészíthetjük az izomzatunkat a terhelésre, és segíthetjük a testünk edzés utáni regenerálódását. A szénhidrátokhoz hasonlóan ebben az esetben is érdemes gyors (például tejsavó fehérje) és lassú felszívódású fehérjéket (például tojásfehérjét, tejfehérjét vagy kecskesajtot) is fogyasztanunk.


A megfelelő folyadékbevitel elengedhetetlen az izmok működéséhez. Mozgás közben a szervezetünknek vízre van szüksége, ezért nagyon fontos nemcsak edzés előtt, de közben is folyamatosan pótolni az elveszített folyadékot. Sportolás alatt érdemes apránként, kisebb kortyokat fogyasztani, hogy elkerüljük a gyomorban kialakuló kellemetlen telítettség érzést.


Az izzadás azonban nem csak folyadék-, de ásványi anyag vesztéssel is jár, amit szintén pótolnunk kell. A legjobb megoldás erre, ha olyan komplex vitaminokat választunk, amikkel egyszerre juttathatjuk be a szervezetünkbe a sportoláshoz legfontosabb C, D és E vitaminokat. Ezen kívül érdemes magnéziumot, cinket és kalciumot tartalmazó kapszulákkal is segíteni az izomzatunk fejlődését.
A legjobb eredmény eléréséhez mindenképp ajánlott felkeresni egy táplálkozásszakértőt is, aki az esetleges érzékenységeink, allergiáink figyelembevételével állítja össze a nekünk leginkább megfelelő étrendet. Sok sikert kívánunk az életmódváltáshoz!

Kiss Jenő

Testépítő, személyi edző. Több mint 30 éve foglalkozik sporttal, egészséges táplálkozással és személyi edzéssel. Mottója: „Akinek nincs célja, nincs élete”.