A kedvelt klasszikusok alternatívái

A gyermekek szeretik az édességeket, sokszor azonban nem tudnak mértéket tartani. Szülőként figyeljen arra, hogy édességeket csak kis mennyiségben fogyasszanak. Gyermekének a lehető legkorábban tanácsos megtanítani, hogy hogyan lehet kiegyensúlyozottan táplálkozni.

Sok óvodás vagy iskolás korú gyermek túl sok édes italt és zsíros ételt, ezzel szemben viszont túl kevés gyümölcsöt és zöldséget fogyaszt. A következmény: sok gyermek túlsúlyos.

A túlsúlyos gyermekek azonban nem csupán a bőrükben nem érzik jól magukat, hanem a túlsúly pszichés és testi problémákat, például cukorbetegséget okozhat. A csecsemőkortól betartott kiegyensúlyozott táplálkozás segít abban, hogy elkerüljék az olyan tipikus táplálkozásfüggő civilizációs betegségeket, mint a szívinfarktus, II-es típusú cukorbetegség, csontritkulás vagy fogszuvasodás. Ezért a gyermekeknél kiskoruktól fogva a tudatos étkezési szokásokat kell tanítani és elmélyíteni.

A gyermekek kiegyensúlyozott táplálkozásának egyszerű és nagyszerű útmutatója a táplálkozási piramis. Érthető formában mutatja meg a szülőknek és a gyermekeknek, hogy az élelmiszercsoportokból hány adagot kellene naponta elfogyasztani.

Sajnos mi szülők hajlamosak vagyunk arra, hogy gyermekeink kívánatos magatartásformáit apró „finomságokkal” jutalmazzuk. Ezeket a nassolnivalókat szívesen is fogadják – viszont ezeknek semmi közük a táplálkozási szükségletekhez. Amennyiben a szülők és a gyermekek ilyen jellegű szokásokat rögzítenek, nagyon gyorsan szisztematikus túlkínálat keletkezik táplálékból illetve édességekből.

A cseretáblázat praktikus ötletekkel szolgál Önnek arra, hogy hogyan tudja a kedvelt ételeket újra és újra kiegyensúlyozott nassolnivalókkal és étkezésekkel helyettesíteni. Próbálja ki, és élvezze ezeknek az alternatíváknak finom ízeit!

Kedvelt klasszikusok Alternativák
Kukoricapehely és édesített gabonafélék Zabpehely friss vagy szárított gyümölcsökkel
Gyümölcsjoghurt, puding Natúr joghurt friss (pürésített) gyümölcsökkel, saját készítésű puding
Csokoládé Helyettesítse a csoládéadag felét gyümölcsnyársakkal, gyümölcssalátákkal vagy dinnyedarabkákkal (háromszögekkel)!
Limonádé, jeges tea Szörpök, teák friss citrom- vagy narancskarikákkal, mentatea, smotthie/ gyümölcslevek, vagy saját készítésű limonádé kevesebb cukorral
Rágcsálnivalók, például chips, puffancsok, mogyóró Kis adagot adjon (válassza a zsírszegény változatokat, például sütőben elkészített chipset, ropit, natúr pattogatott kukoricát) és kínáljon mellé nyers zöldséghasábokat (sárgarépából, ubrkából, zellerből stb.) és friss zöldfűszeres mártogatóst!
Müzli szelet Diófélék, aszalt gyümölcsök (például áfonya, mazsola), banán vagy diékcsemege
Szalámis pizza Saját készítésű pizza sok zöldséggel. Gyermekei egész biztosan szívesen közreműködnek az elkészítésnél.
Jégkrém Saját készítésű fagylalt joghurtból vagy (1,5%-os) tejből és gyümölcsökből. A gyümölcs fajtájának kiválasztását bízza a gyerekekre!
Víz alapú fagylalt (pálcikás jégkrém) Fagyasszon le alma- vagy narancslevelet fagylaltformákban (például joghurtos poharakban)!
Bécsi virsli Baromfivrisli
Olajsütőben készült hasábburgonya Kevés olajjal megkent burgonyahasábok sütőben elkészítve
Hamburger Saját készítésű burger teljes kiörülésű zsemléből, friss salátából és sovány baromfihúsból
Croissant, édes pékáru Mazsolás zsemle/ tejes zsemle
Lekvárok Gyümölcskrémek