A sportolás elkezdése és rendszeres gyakorlása

Ki ne ismerné: elhatározzuk, hogy eljárunk kocogni vagy úszni – ámde hirtelen mégis sokkal izgalmasabbnak tűnik, hogy a kanapén ülve maradjunk... Ez a bennünk rejlő úgynevezett gazember jelensége teljesen normális. Az emberek ugyanis hajlamosak arra, hogy megkeressék a legkényelmesebb utat, és aszerint járjanak el. Aki viszont amellett dönt, hogy több mozgást iktat be mindennapjaiba, annak már a kezdetektől fogva néhány trükk segítségével kell felkészülnie, hogy hosszú távon is kitartson.

Tippek és trükkök

Kezdet

Fontos, hogy olyan mozgásformát találjon magának, amelyben igazán örömét leli. Így a motiváció szinte önmagától fog érkezni. 

Tervek és célok

Ne ragadjon le annál az általános szándéknál, hogy a jövőben többet fog mozogni. Konkrétizálja terveit, találja meg az Önnek megfelelő sportágat, és egyeztessen előre időpontokat az edzéshez! Például „keddenként 18.00 órakor úszás“. A konkrét időpontok segítenek abban, hogy a szándékból szokás válhasson. 

Megvalósítás

Kössön önmagával egy „megállapodást“, amely terveket és célokat tartalmaz. „A jövőben hetente két órát fogok kedvelt sportágamra szánni”. Készítsen egy jelképet erről a saját magával kötött megállapodásról, és tűzze ki egy jól látható, kiemelt helyre! Ez lehet egy mondat a hűtőszekrényen, vagy az edzőcipő a bejárati ajtó mellett. Így mindig emlékezni fog arra, hogy mit is határozott el.

Stratégiák a megbirkózásra

Előbb-utóbb – még akkor is, ha Ön jól működő terveket fogalmazott meg – jönni fognak a kifogások, amelyek távol tarthatják Önt a sporttevékenység gyakorlásától. Például telefonál a barátnője, aki épp a sportra szánt estén hívja el egy találkozóra. Már előre készüljön fel válaszokkal, hogy hogyan utasít vissza ilyen meghívásokat, és hogy hogyan tud célkitűzéseihez hű maradni. Például: „Ma úszni megyek – így sajnos nem jó. De miért nem jössz el velem te is úszni egyet?”

Nagyvonalúság

Amennyiben a nagyszerű előkészületek ellenére sem jutott el többször sportolni, még nem ok arra, hogy bedobja a törölközőt. Ne legyen túl szigorú önmagához, és ragadja meg az első kínálkozó alkalmat a jó szokáshoz való visszatérésre! És tanuljon is belőle: mi akadályozta Önt tervei megvalósításában? És milyen stratégiával lehetne a jövőben ilyen helyzetben megbirkózni?

Külső nyomás

Ossza meg terveit baráti- és ismerősi körével is – biztosan visszakérdeznek majd, hogy sikerült-e betartani a terveit. 

Orvosi javaslat

Beszéljen orvosával, akiben megbízik, és készítsenek egy állapotfelmérést a mozgásformára vonatkozó megfelelő javaslattal!

Megvalósítható célok

Megvalósítható edzési célokat tűzzön ki maga elé – kerülje el a túl magasra tett mérce be nem tartásából eredő csalódásokat!

Jutalmazás

Jutalmazza meg magát valamivel, aminek örül, és ami motiválja Önt, ha sikerül betartania edzési célkitűzéseit!

Támogatás

Keressen egy olyan családtagot vagy közeli barátot, aki több sporttevékenységre ösztönzi Önt, és aki ki tudja Önt mozdítani a kisebb motivációs mélypontokról!

Tippek a különböző korosztályok számára

Mindezeken túl az életkorának megfelelően a következő tippek segítségével gondoskodhat arról, hogy a jövőben még több mozgást iktasson be mindennapjaiba.

  • Kérdezze meg a baráti és ismerősi körében vagy a szomszédságában, hogy ki szeretne a jövőben Önnel közösen gyakrabban sportolni: így kölcsönösen motiválhatják egymást, és a sportot egy találkozóval is összeköthetik.

  • A sporttevékenységet olyasvalamivel fejezze be, ami javítja a közérzetét, és amivel megjutalmazza magát az erőfeszítésekért: egy kis masszázzsal, egy illatesszenciás kádfürdővel, vagy egy a természetbe szép kilátást nyújtó padon töltött rövidke pihenővel.

  • Minél zsúfoltabb a határidőnaplója, és minél nagyobb nyomás nehezedik Önre a hétköznapokban, annál fontosabb, hogy rendszeres időpontot iktasson be magának a sportra.

  • Olyan sportágat keressen, amely Önhöz és mindennapjaihoz illik, és tűzzön ki megvalósítható célokat!

  • A gyermekeket legtöbbször nem kell ösztökélni a sportra – hiszen ők nagy mozgásigénnyel rendelkeznek. Olyan lehetőségeket kínáljon fel gyermekének a közelben lévő sportegyesületek közül, amelyek illenek hozzá.

  • Mutasson jó példát: így megtanulják a gyermekek, hogy a rendszeres testmozgás a mindennapok része. Néha-néha hagyja az autót a garázsban, és kisebb távolságokra gyalog vagy kerékpárral induljon!