Sokoldalú és népszerű: A burgonya

Valószínűleg nem sok olyan élelmiszer létezik, aminek több különböző nevet adtak volna, mint a burgonyának - minden vidéknek és mindegyik dialektusnak saját kifejezése van rá. Az Andok vidékéről származó gumó a 16. században jutott el Európába. Mária Terézia felismerte az élelmiszerben rejlő értéket, amivel legyőzhető az éhínség és elrendelte a burgonya termesztését. A végső áttörésre azonban csak a 18. század végén került sor, amikor Európa szerte alapvető élelmiszerré vált. Magyarországon ekkor II. József adókedvezménnyel támogatta a burgonya termesztését. Az új növényt kezdetben földi körtének, vagy földi almának is nevezték, a krumpli szó pedig a német névből (Grundbirne) származik.* Háborús időkben a burgonya fogyasztás mintegy 200 kg/fő/év** volt; ezt a mennyiséget azóta soha többé nem érték el. A burgonya az egyik legfontosabb élelmiszerek közé tartozik, melyhez hozzájárul megnyerő sokoldalúsága is. Ennek megfelelően számos burgonya recept található minden alkalomra számtalan szakácskönyvben és főző fórumon, snack rajongók számára éppúgy, mint ínyenceknek vagy a péksütemények szerelmeseinek. Akár köretként, salátában vagy főételként: A burgonya ezen változatosságának köszönhetően biztosan mindenki megtalálja a magának valót. Próbálja ki!

*Múlt-kor /A burgonya titkos története
**Foodnews - Információk első kézből: www.foodnews.at/allerlei/20_historisches/Kartoffel_Geschichte.html

TUDTA?
A burgonya kiváló rostforrás, hamar telítettségérzetet nyújt, de hozzájárul az egészséges emésztéshez is. Alacsony kalóriatartalma (180 g 140 kcal-t tartalmaz), valamint magas telítőértéke miatt segít a diétában és a testsúly megtartásában is. Fehérjét csak minimálisan, zsírt pedig szinte egyáltalán nem (nyers és főtt formában) tartalmaz. Kiváló lizin és triptofán aminosav-forrás, de C-vitamint is találhatunk benne. 180 g burgonya körülbelül 10 mg C-vitamint tartalmaz, mely egy felnőtt napi C-vitamin-szükségletének egynyolcadát fedezi.***

***Házipatika – A burgonya értékes tápanyagforrás