Rendelés módosítása Módosítások bezárása

Kosár frissítése

AZ ÜZLETEKBEN VÉGZETT KAMERÁS MEGFIGYELÉSRE ÉS A VÁSÁRLÓKAT ÉRINTŐ EGYES EGYÉB SZEMÉLYES ADATKEZELÉSRE VONATKOZÓ TÁJÉKOZTATÓ („TÁJÉKOZTATÓ”)

Hatályos: 2022. augusztus 12-től

1. ÁLTALÁNOS INFORMÁCIÓK

Az országos lefedettségű üzlethálózattal élelmiszer jellegű bolti vegyes kiskereskedelmi tevékenységet végző ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. (székhely: 2051 Biatorbágy, Mészárosok útja 2.; e-mail cím: adatvedelem@aldi.hu; „Társaság”) ezen tevékenységével összefüggésben a vásárlókra mint érintettekre („Érintett”) vonatkozó bizonyos, az EU 2016/679. számú Általános Adatvédelmi Rendelete („GDPR”) 4. cikk 1. pontja szerint „személyes adatnak” minősülő információkat kezel.

Míg az Érintettekkel elektronikus eszközök igénybevételével történő kommunikációval kapcsolatos adatkezelési tevékenységekre vonatkozó tudnivalókat az Adatkezelési tájékoztató és impresszum („Adatkezelési Tájékoztató”) tartalmazza, addig az Érintettek személyes adatainak egyéb módon történő kezelésével kapcsolatban a jelen Tájékoztató nyújt felvilágosítást. A jelen Tájékoztatóban foglaltakat az Adatkezelési Tájékoztatóban írtakkal összhangban kell értelmezni.

2. A TÁJÉKOZTATÓ MEGISMERÉSE, ELÉRHETŐSÉGE ÉS MÓDOSÍTÁSA

A jelen Tájékoztató elektronikus formában a Társaságnak az aldi.hu cím alatti honlapján férhető hozzá.

A Társaság fenntartja a jogot, hogy a jelen Tájékoztatót egyoldalúan, a módosítást követő hatállyal egyoldalú mérlegelése alapján bármikor, a hatályos jogszabályokkal összhangban módosítsa vagy visszavonja. A jelen Tájékoztató módosítására különösen abban az esetben kerülhet sor, ha arra jogszabályváltozás, adatvédelmi hatósági gyakorlat, üzleti igény, újonnan feltárt biztonsági kockázat, vagy érintetti visszajelzés miatt szükség van.

A Társaság a Tájékoztató módosított hatályos szövegét a fentiekkel azonos módon, elektronikusan teszi elérhetővé.

3. A KEZELT ADATOK KÖRE ÉS AZ ADATKEZELÉSI CÉLOK

3.1 Biztonsági kamerarendszer üzemeltetése

A Társaság az üzleteinek – és ha van, az azokhoz tartozó parkolóknak – a területén az oda belépő és ott tartózkodó személyek életének és testi épségének védelme, a Társaság vagyonának megóvása, az üzlet működési rendje betartásának ellenőrzése, valamint bizonyos események, illetve cselekmények kivizsgálása érdekében biztonsági kamerarendszer működik, amelyre az üzlet, illetve parkoló bejáratánál elhelyezett tábla hívja fel a figyelmet. A fix látószögű kamerarendszer a megfigyelt területre belépő és/vagy ott tartózkodó személyek képfelvételeken látszódó képmásának és egyéb alább részletezett személyes adatának valós idejű megfigyelését és rögzítését teszi lehetővé, hangfelvétel készítésére azonban nem kerül sor. Az üzletek, illetve parkolók vonatkozásában alkalmazott kameráknak az általuk megfigyelt terület megfigyelésének célját és a felvétel megőrzési idejét tartalmazó térképek az egyes üzletek vezetőinél érhetők el.

A kezelt személyes adatok köre a kamerával megfigyelt területre belépő és/vagy ott tartózkodó személyek képfelvételeken látszódó képmására és egyéb személyes adatára (így különösen: a felvételen látszódó cselekménye és annak időpontja, a felvétel alapján levonható következtetés) terjed ki. Az adatkezelés célja az üzlet, illetve parkoló területére belépő és ott tartózkodó személyek életének és testi épségének védelme, a Társaság vagyonának megóvása, az üzlet működési rendje betartásának ellenőrzése és bizonyos események, illetve cselekmények kivizsgálása. 

Az adatkezelés jogalapja a Társaság GDPR 6. cikk (1) bekezdés f) pontja szerinti jogos érdeke a saját vagyoni érdekeinek védelme, valamint az élet- és testi épség védelmének biztosítása, bizonyos események, illetve cselekmények kivizsgálása, az üzlet gazdaságos, biztonságos működése és a Társaság jóhírnevének védelme érdekében. Az ezzel kapcsolatban készített és az egyes üzletek vezetőinél elérhető érdekmérlegelési teszt nem azonosít olyan érintetti érdeket, amely az adatkezelői érdekkel szemben elsőbbséget élvezne. Mivel a kamerarendszer valamennyi, az üzlet, illetve parkoló területére belépő és ott tartózkodó érintett biztonságát is szolgálja, így annak igénybevétele adott esetben az érintetteknek is érdekében áll. A Társaság biztonsági kamerarendszert kizárólag magánterületen – az üzlet eladóterében, a parkolóban és az üzemi területen – üzemeltet, és kamerás megfigyelést olyan helyen, ahol a megfigyelés az emberi méltóságot sértheti (pl. öltözők, illemhelyek), nem alkalmaz. Az üzlet a (vásárlói) közönség számára nyilvános magánterület, melyre való belépés és az ott tartózkodás feltételeit az üzlet üzemeltetője jogosult meghatározni, azok betartását megkövetelni és ellenőrizni, ideértve a szükséges biztonsági intézkedések (például: a kamerarendszer üzemeltetése) alkalmazását.

Az üzletek és az ott tartózkodók védelmének biztosítása érdekében a Társaság a Guarding-Protection-Security Kft. (1223 Budapest, Nagytétényi út 180-196.), a Human Sec Vagyonvédelmi és Szolgáltató Kft. (1146 Budapest, Erzsébet királyné útja 1.) és a Török Biztonsági Szolgálat Kft. (1026 Budapest, Gábor Áron u. 38.) vagyonvédelmi vállalkozások szolgáltatásait veszi igénybe, amelyek adatfeldolgozóként járnak el. A biztonsági kamerák telepítése és karbantartása céljából a Társaság az adatfeldolgozóként eljáró DBM Banktechnikai és Kereskedelmi Kft. (1135 Budapest, Zsinór utca 48., e-mail cím: info@dbm.hu) és a Multi Alarm Zrt. (1106 Budapest, Fátyolka utca 8., e-mail cím: ugyfelszolgalat@multialarm.hu) szolgáltatásait veszi igénybe. Az üzletben vagyonvédelmi feladatokat ellátó biztonsági őr, valamint a biztonsági kamerákat telepítő és karbantartó vállalkozások a feladatik ellátása során betekinthetnek a kamerák által közvetített élőképbe és a kamerafelvételekbe.

A kamerafelvételek a rögzítéstől számított legfeljebb 30 napon keresztül kerülnek megőrzésre, ezt követően automatikusan törlésre kerülnek, kivéve, ha valamely esemény kivizsgálása kapcsán eljárás indul vagy a felvétel felhasználása az adatkezelői érdek igazolásához (így különösen: adatkezelői követelés érvényesítéséhez és alátámasztásához, harmadik személy által indított bírósági vagy hatósági eljárásban történő védekezéshez) szükséges. Az, akinek jogát vagy jogos érdekét a kamerafelvétel érinti, a kamerafelvétel rögzítésétől számított 30 napon belül jogának vagy jogos érdekének igazolásával kérheti, hogy a kamerafelvételt a Társaság ne törölje. Bíróság vagy más hatóság megkeresésére a kamerafelvételt a bíróságnak vagy a hatóságnak haladéktalanul meg kell küldeni, amely esetben az adatkezelés időtartama a bírósági vagy hatósági eljárás időtartama szerint alakul. Amennyiben a bíróság vagy hatóság megkeresésre attól számított 60 napon belül, hogy a törlés mellőzését kérték, nem kerül sor, a rögzített kamerafelvételt törölni kell.

A személyes adatok harmadik fél részére kizárólag abban az esetben kerülnek továbbításra, amennyiben ezt valamely, a biztonsági kamerák által rögzített esemény kivizsgálása indokolttá teszi (például: a Társaság jogi képviselője a felvételt adott esetben büntetőfeljelentés megtétele megalapozottságának vizsgálata céljából megtekintheti). A kamerák felvételeibe jogszabályban foglalt esetekben hatóságok, bíróságok, munkabalesetek kivizsgálására felhatalmazott személyek tekinthetnek be, és kaphatnak indokolt esetben arról másolatot.

A Társaság a kamerafelvételeket az üzlet területén elhelyezett, külső személyek számára nem hozzáférhető, zárt, jelszóval védett rögzítő egységen tárolja, fokozott biztonsági intézkedések alkalmazása mellett. A rögzített felvételek visszanézésére, archiválására kizárólag az üzlet területi értékesítési vezetője, az üzlet vezetője és helyettese jogosult, a megismerő személynek (nevének), a visszanézés okának és időpontjának egyidejű rögzítése mellett.

3.2 Személyes adatok kezelése a Társaság részére közvetlenül levél útján küldött megkeresések tekintetében

Noha a Társaság az online kapcsolatfelvételi űrlap, illetve az email útján történő írásbeli kapcsolattartást részesíti előnyben, amennyiben az Érintett ennek ellenére az online kapcsolatfelvételi űrlap, illetve email helyett közvetlenül levél útján fordul kérdéssel, észrevétellel, esetleg panasszal a Társaság ügyfélszolgálatához, és ennek során az Érintett az általa megválasztott személyes adatokat ad meg, úgy a Társaság az Érintett postai elérhetőségét, továbbá a megkeresésében az Érintett választása szerint megadott adatokat (pl. az Érintett neve, lakcíme, telefonszáma) a megkeresésnek a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény („Fgytv.”) 17/A. §-a szerinti feldolgozása és megválaszolása céljából kezeli.

Amennyiben az Érintett nem bocsátja rendelkezésre a válaszadáshoz szükséges adatokat, akkor a Társaság adott esetben nem tudja feldolgozni, illetve megválaszolni a megkeresést.

A levélen keresztül történő megkereséssel kapcsolatos adatkezelések jogalapja a GDPR 6. cikk (1) bekezdés c) pontja szerinti, az Fgytv. 17/A. §-ában foglalt jogi kötelezettség teljesítése. A megkeresésére adott írásbeli válasz másolatát az Fgytv. 17/A. § (6) bekezdése alapján három évig köteles a Társaság megőrizni, és azt az ellenőrző hatóságoknak kérésükre bemutatni.

Az ügyfélszolgálatot a Társaság megbízásából az ALDI International IT Services Kft. (2051 Biatorbágy, Mészárosok útja 2.; „AIIS”) látja el adatfeldolgozóként.

3.3 Személyes adatok kezelése a vásárlók könyvébe tett bejegyzések vonatkozásában

A kereskedelmi előírások értelmében az üzletekben jól látható és könnyen hozzáférhető helyen a kereskedelmi hatóság által hitelesített, folyamatosan számozott oldalú vásárlók könyvét kell elhelyezni. A vásárlók a vásárlók könyvébe bejegyezhetik az üzlet működésével, továbbá az ott folytatott kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos panaszaikat és javaslataikat. Teljes mértékben az Érintett döntését képezi, hogy a vásárlók könyve formanyomtatvány kitöltése során mely személyes adatait adja meg a bejegyzés megválaszolása céljából. A jogszabályi előírások értelmében a Társaság a vásárlók könyvébe tett bejegyzést haladéktalanul eltávolítja, és azt a továbbiakban a jogosulatlan hozzáférés megakadályozása érdekében elzártan kezeli. Figyelemmel arra, hogy a vásárlók könyvébe tett panaszra az írásbeli fogyasztói panaszokra vonatkozó jogszabályi rendelkezések alkalmazandók, az Érintettnek a vásárlók könyvében megadott személyes adatok kezelésére egyebekben a jelen Tájékoztató 3.2 pontjában foglaltak irányadók.

3.4 Vásárlói Kártya

A számlakiállításhoz és a visszáru bizonylatolásához a Társaság valamennyi üzletében lehetőség van ún. vásárlói kártya („Vásárlói Kártya”) kiállítására az erre szolgáló, kihelyezett terminál segítségével.

A terminált nem csak áfaalanyok, hanem természetes személyek is igénybe vehetik. A terminálba az adatokat – név, lakcím – a vásárló saját maga viszi be, a terminál az adatokat nem rögzíti, az adatok nem kerülnek továbbításra. A Vásárlói Kártya kiállítását követően az azon szereplő adatok módosítására nincsen lehetőség – mivel az adatok nem kerülnek elektronikusan rögzítésre –, ezért téves adatok megadása, vagy adatváltozás esetén új Vásárlói Kártya kiállítása szükséges.

Áfaalany vásárlók esetében számla csak az adószám első 8 számjegyének – a vásárlói adószámnak – a feltüntetésével bocsátható ki, míg gazdasági tevékenységet nem végző, belföldi vagy külföldi magánszemély esetében vásárlói adószámra, illetve adóazonosító jelre nincsen szükség.

A Vásárlói Kártya a vásárló birtokában marad és a Társaság valamennyi üzletében használható. A Vásárlói Kártya megőrzése a kártya birtokosának feladata, az elveszett kártya pótlására új Vásárlói Kártya kiállításával kerül sor. Az elvesztett, elhagyott, és a Társaság részére visszajuttatott Vásárlói Kártyák a személyes adatok védelme érdekében megsemmisítésre kerülnek.

3.5 Számlakiállítás

A Társaság erre vonatkozó kérés esetén Vásárlói Kártya segítségével áfás számlát állít ki a nála vásárolt áruk vételáráról, illetve a tőle igénybe vett szolgáltatások díjáról, amelyen a természetes személy vásárló neve, címe és a vásárolt áru, illetve igénybe vett szolgáltatás, valamint az ügylet esetleges egyéb körülményei is rögzítésre kerülnek.

A Társaság a tőle vásárolt áruk, illetve a tőle igénybe vett szolgáltatások ellenértékéről kérésre kiállításra kerülő áfás számlákkal összefüggésben a természetes személy vásárló nevét, lakcímét, továbbá a vásárolt áru, illetve igénybe vett szolgáltatás, valamint az ügylet esetleges egyéb körülményeire vonatkozó személyes adatokat kezeli a számlakiállítás céljából. Az adatkezelés jogalapja a számla kötelező tartalmi elemei tekintetében a GDPR 6. cikk (1) c) pontja szerinti és az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 169. § e) pontjában előírt jogi kötelezettség teljesítése.

A kiállított számlák mint bizonylatok a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 169. §-a által előírt 8 évig kerülnek megőrzésre.

Az adatokhoz a Társaság pénztárosai, valamint a könyvelési, adó, és audit területen dolgozó munkatársai férhetnek hozzá. A számlakiállítást érintő az informatikai fejlesztés és támogatás kapcsán a Társaság az AIIS és az ALDI International Services GmbH & Co. oHG-t (45481 Mülheim an der Ruhr, Mintarder Straße 36-40.) veszi igénybe adatfeldolgozóként.

A szavatosság és a jótállás keretében érvényesített kicserélési igények vagy az elállási igények teljesítése során visszáru-nyugta kerül kiállításra. A visszavett áruról a pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet 3. számú mellékletének a sztornó és visszáru bizonylatok kezelésének szabályairól szóló EC) fejezet 4. pontja szerint kiállított nyugtán fel kell tüntetni a vásárló nevét és címét.

A jogszabályi előírásoknak megfelelő adattartalmú visszáru-nyugta kiállítása az ügymenet gördülékennyé tétele érdekében Vásárlói Kártya felhasználásával történik. A Vásárlói Kártya alapján kiállított számviteli bizonylattal kapcsolatos adatkezelésre egyebekben a jelen Tájékoztató 3.5 pontjában foglaltak irányadók.

3.7 Személyes adatok termékátkéréssel kapcsolatos kezelése

Amennyiben egy bizonyos akciós – élelmiszertől eltérő (non-food) – termék az Érintett által felkeresett üzletben nem, de egy másik üzletben elérhető, az Érintettnek lehetősége van arra, hogy a Társaság ügyfélszolgálatánál a terméknek az Érintett által kiválasztott üzletbe való átkérését kezdeményezze. Annak érdekében, hogy a Társaság az Érintettet a termékátkérés megtörténtéről értesíteni tudja, az ügyfélszolgálat rögzíti és az Érintett által kiválasztott üzlet vezetőjének továbbítja az Érintett nevét és telefonszámát. Amikor a termék az Érintett által kiválasztott üzletben rendelkezésre áll, az üzlet vezetője ezt telefonon jelzi az Érintettnek.

A kezelt személyes adatok köre az Érintett nevére, telefonszámára, a felkeresett, illetve kiválasztott üzletre, a termékátkéréssel érintett termékre, a hívásadatokra, a hívásról készült hangfelvételre terjed ki, amelyekhez a Társaság ügyfélszolgálata és az Érintett által kiválasztott üzlet vezetője fér hozzá.

Az adatkezelés célja az Érintett által megjelölt terméknek a kiválasztott üzletbe történő átkérése, jogalapja pedig olyan a GDPR 6. cikk (1) bekezdés b) pontja szerinti szerződés megkötéséhez szükséges lépéseknek az Érintett által kezdeményezett megtétele, amelyben az Érintett az egyik fél.

Az Érintett neve és telefonszáma a termékátkérés megtörténtéről való értesítését követően törlésre kerül.

A Társaság ügyfélszolgálatával való telefonos kapcsolattartással összefüggő adatkezelésre az Adatkezelési Tájékoztató 4.4 pontja irányadó.

3.8. Életkor ellenőrzésére irányuló adatkezelés alkoholtartalmú ital vásárlása esetén

A Társaság üzleteiben alkoholtartalmú italokat is értékesít. Az Fgytv. 16/A § (1) bekezdése szerint tilos tizennyolcadik életévét be nem töltött személy részére alkoholtartalmú italt értékesíteni. Az Fgytv. 16/A § (4) bekezdése szerint az előzőekben meghatározott korlátozás érvényesítése érdekében a Társaság vagy annak képviselője kétség esetén felhívja a fogyasztót életkorának hitelt érdemlő igazolására. Az életkor megfelelő igazolásának hiányában a termék értékesítését, illetve kiszolgálását meg kell tagadni.

Az Fgytv. 16/A § (4) bekezdésében foglaltak betartása a Társaság kötelezettsége, melyért objektív felelősséggel tartozik, azaz megszegése esetén a fogyasztóvédelmi törvény szerinti szankciók alkalmazhatóak a Társasággal szemben, függetlenül attól, hogy a Társaság képviselője alappal, feltételezhette (például az érintett magatartásából, megjelenéséből) vagy sem, hogy az adott alkoholtartalmú italt vásárló személy betöltötte már 18. életévét.

Ezért a Társaság munkatársainak munkáját megkönnyítendő, illetve a lehető legpontosabb életkorellenőrzést biztosítva a kasszákban dolgozó munkatársak elkérik az alkohol tartalmú italt vásárlók személyazonosító okiratát és az abban szereplő születési dátum alapján a kasszaszoftver segítségével elektronikus úton történő számítással ellenőrzik, hogy valóban betöltötte-e a vásárló a 18. életévét és a vásárló a jogszabályi követelményeknek megfelelően jogosult-e alkoholt vásárolni.

Az intézkedés során a kasszaszoftver segítségével kerül meghatározásra, hogy az adott termék az adott vásárlónak értékesíthető vagy sem. A Társaság munkatársa a kassza rendszerébe begépeli a pontos születési dátumot, a szoftver pedig egy egyszerű kivonási műveletet végez a születési dátum és az aznapi dátum alapján. A folyamat célja, hogy teljes mértékben kizárja a szubjektív tényezőket, egyúttal biztosítsa, hogy akaratlanul se kerülhessen sor 18 év alatti személyek részére alkoholos tartalmú ital értékesítésére. A Társaság munkatársa más adatot nem kér a vásárlótól, a folyamat során pedig sem a kasszaszoftver, sem a pénztáros nem rögzít, nem ment és nem tárol semmilyen személyes adatot. A kasszaszoftvernek mindössze a kivonás pozitív eredményére van szüksége az értékesítési tranzakció lezárásához.

Amennyiben az Érintett nem bocsátja rendelkezésre a személyazonosításához szükséges okiratot (például személyazonosító igazolvány, vezetői engedély), akkor a Társaság munkatársa az Fgytv. 16/A § (4) bekezdése szerint a termék értékesítését megtagadja.

Az adatkezelés célja az Fgytv. 16/A § szakaszában foglalt jogi kötelezettség teljesítése, azaz, hogy tizennyolcadik életévét be nem töltött személy részére ne kerüljön sor alkoholtartalmú ital értékesítésére.

Az adatkezelés a Társaság részéről a személyazonosításhoz szükséges okiraton szereplő születési idő Társaság munkatársa általi megismerésre korlátozódik, a személyazonosító okiratból kinyert születési dátum gépben történő begépelése után annak tárolására vagy rögzítésére nem kerül sor. A kezelt személyes adatok köre tehát az érintett születési ideje.

A Társaság adatkezelések jogalapja a GDPR 6. cikk (1) bekezdés c) pontja szerinti, az Fgytv. 16/A. § szakaszban foglalt jogi kötelezettség teljesítése. A személyes adat nem kerül rögzítésre, és nem kerül tárolásra.

4. AZ ÉRINTETTEK ADATKEZELÉSSEL KAPCSOLATOS JOGAI

Az Érintettek adatvédelmi jogait és jogorvoslati lehetőségeit, és azok korlátozásait részletesen a GDPR tartalmazza (különösen a GDPR 12-22., 77., 79. és 82. cikkei). Az Érintettek az adataikról bármikor tájékoztatást kérhetnek, bármikor kérelmezhetik az adataikhoz történő hozzáférést, adataiknak a helyesbítését, törlését vagy kezelésük korlátozását, egyébiránt a jogos érdeken alapuló adatkezelés ellen tiltakozhatnak. Az alábbiakban összefoglaljuk az Érintettek adatvédelmi jogaival és jogorvoslati lehetőségeivel kapcsolatos legfontosabb rendelkezéseket.

A tájékoztatás keretében a Társaság e helyen külön is felhívja a figyelmét, hogy az Érintettek a saját helyzetükkel kapcsolatos okokból bármikor tiltakozhatnak a személyes adataiknak a Társaság jogos érdekéből eredő kezelése ellen. Ebben az esetben a Társaság a személyes adatokat nem kezelheti tovább, kivéve, ha a Társaság bizonyítja, hogy az adatkezelést olyan kényszerítő erejű jogos okok indokolják, amelyek elsőbbséget élveznek az Érintettek érdekeivel, jogaival és szabadságaival szemben, vagy amelyek jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez kapcsolódnak. A Társaság jogos érdeke [GDPR 6. cikk (1) f) pontja] alapján kezelt adatok tekintetében az Érintettek jogosultak továbbá a Társaságtól a jogos érdek megalapozásához kapcsolódó, ún. érdekmérlegelési teszt bemutatását kérni, amely részletesen tartalmazza, hogy a Társaság érdekei az adott adatkezelési művelet kapcsán miért élveznek elsőbbséget a Munkavállaló érdekeivel, jogaival és szabadságaival szemben, valamint hogy hogyan és milyen mértékben korlátozzák azokat.

4.1 Tájékoztatáshoz való jog

Amennyiben a Társaság az Érintettre vonatkozó személyes adatot kezel, a Társaság köteles az Érintettnek tájékoztatást nyújtani – az Érintett erre irányuló kérelme nélkül is – az adatkezelés legfontosabb jellemzőiről, így az adatkezelés céljáról, jogalapjáról, időtartamáról, a Társaság és képviselője személyéről és elérhetőségéről, az adatvédelmi tisztviselő elérhetőségéről, a személyes adatok címzettjeiről, jogos érdeken alapuló adatkezelés esetén a Társaság jogos érdekéről, illetve az Érintett adatkezeléssel kapcsolatos jogairól és jogorvoslati lehetőségeiről (ideértve a felügyeleti hatósághoz történő panasz benyújtásának jogát), továbbá, amennyiben nem az Érintett az adatok forrása, úgy a személyes adatok forrásáról és az Érintett személyes adatok kategóriáiról, amennyiben az Érintett még nem rendelkezik ezekkel az információkkal. A Társaság ezt a tájékoztatást a jelen tájékoztatónak az Érintett rendelkezésére bocsátásával adja meg.

4.2 Hozzáférési jog

Az Érintett jogosult arra, hogy a Társaságtól visszajelzést kapjon arra vonatkozóan, hogy személyes adatainak kezelése folyamatban van-e, és ha ilyen adatkezelés folyamatban van, jogosult arra, hogy a személyes adatokhoz és az adatkezeléssel kapcsolatos egyes információkhoz hozzáférést kapjon, ideértve az adatkezelés céljait, az Érintett személyes adatok kategóriáit, a személyes adatok címzettjeit, az adatkezelés (tervezett) időtartamát, az Érintett jogait és jogorvoslati lehetőségeit (ideértve a felügyeleti hatósághoz történő panasz benyújtásának jogát), továbbá az adatok nem az Érintettől való gyűjtése esetén ezek forrására vonatkozó információkat.

Az Érintett kérése esetén a Társaság az adatkezelés tárgyát képező személyes adatok másolatát az Érintett rendelkezésére bocsátja. Az Érintett által kért további másolatokért a Társaság az adminisztratív költségeken alapuló, ésszerű mértékű díjat számíthat fel. Ha az Érintett elektronikus úton nyújtotta be a kérelmet, az információkat széles körben használt elektronikus formátumban kell rendelkezésre bocsátani, kivéve, ha az Érintett másként kéri. A másolat igénylésére vonatkozó jog nem érintheti hátrányosan mások jogait és szabadságát.

A másolat kiadásának lehetőségéről, annak módjáról, esetleges költségeiről és egyéb részleteiről a Társaság az Érintett kérésére tájékoztatást ad. 

4.3 Helyesbítéshez való jog

Az Érintett jogosult arra, hogy kérésére a Társaság indokolatlan késedelem nélkül helyesbítse az Érintettre vonatkozó pontatlan személyes adatokat. Figyelembe véve az adatkezelés célját, az Érintett jogosult arra, hogy kérje a hiányos személyes adatok – egyebek mellett kiegészítő nyilatkozat útján történő – kiegészítését.

4.4 Törléshez való jog

Az Érintett jogosult arra, hogy a Társaság által kezelt személyes adatainak a törlését kérje, a Társaság pedig köteles arra, hogy az Érintettre vonatkozó személyes adatokat indokolatlan késedelem nélkül törölje, amennyiben bizonyos feltételek fennállnak. A Társaság többek között akkor köteles törölni az Érintett kérésére személyes adatait, amennyiben a személyes adatokra már nincs szükség abból a célból, amelyből azokat gyűjtötték vagy más módon kezelték; amennyiben az Érintett az adatkezelés alapját képező hozzájárulását visszavonja és az adatkezelésnek nincs más jogalapja; vagy a személyes adatokat jogellenesen kezelték; vagy az Érintett tiltakozik az adatkezelés ellen és nincs elsőbbséget élvező jogszerű ok az adatkezelésre; a személyes adatokat a Társaságra alkalmazandó uniós vagy tagállami jogban előírt jogi kötelezettség teljesítéséhez törölni kell.

A fentiek nem alkalmazandók, amennyiben az adatkezelés szükséges:

a) a véleménynyilvánítás szabadságához és a tájékozódáshoz való jog gyakorlása céljából;
b) a személyes adatok kezelését előíró, a Társaságra alkalmazandó uniós vagy tagállami jog szerinti kötelezettség teljesítése céljából;
c) a közérdekű archiválás céljából, tudományos és történelmi kutatási célból vagy statisztikai célból, amennyiben a törléshez való jog valószínűsíthetően lehetetlenné tenné vagy komolyan veszélyeztetné ezt az adatkezelést;
d) jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez, illetve védelméhez.

4.5 Az adatkezelés korlátozásához való jog

Az Érintett jogosult arra, hogy kérésére a Társaság korlátozza az adatkezelést, ha az alábbiak valamelyike teljesül:

a) az Érintett vitatja a személyes adatok pontosságát, ez esetben a korlátozás arra az időtartamra vonatkozik, amely lehetővé teszi, hogy a Társaság ellenőrizze a személyes adatok pontosságát;
b) az adatkezelés jogellenes, és az Érintett ellenzi az adatok törlését, és ehelyett kéri azok felhasználásának korlátozását;
c) a Társaságnak már nincs szüksége a személyes adatokra adatkezelés céljából, de az Érintett igényli azokat jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez; vagy
d) az Érintett tiltakozott az adatkezelés ellen; ez esetben a korlátozás arra az időtartamra vonatkozik, amíg megállapításra nem kerül, hogy a Társaság jogos indokai elsőbbséget élveznek-e a Munkavállaló jogos indokaival szemben.

Ha az adatkezelés a fentiek alapján korlátozás alá esik, az ilyen személyes adatokat a tárolás kivételével csak az Érintett hozzájárulásával, vagy jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez, vagy más természetes vagy jogi személy jogainak védelme érdekében, vagy az Európai Unió, illetve valamely tagállam fontos közérdekéből lehet kezelni.

A Társaság az Érintettet, amennyiben kérésére a fentiek alapján korlátozták az adatkezelést, az adatkezelés korlátozásának feloldásáról előzetesen tájékoztatja.

4.6 Tiltakozáshoz való jog

Az Érintett jogosult arra, hogy a saját helyzetével kapcsolatos okokból bármikor tiltakozzon személyes adatainak a Társaság jogos érdekéből eredő kezelése ellen. Ebben az esetben a Társaság a személyes adatokat nem kezelheti tovább, kivéve, ha a Társaság bizonyítja, hogy az adatkezelést olyan kényszerítő erejű jogos okok indokolják, amelyek elsőbbséget élveznek az Érintett érdekeivel, jogaival és szabadságaival szemben, vagy amelyek jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez kapcsolódnak.

4.7 A jogok gyakorlásának keretei

A Társaság indokolatlan késedelem nélkül, de mindenféleképpen a kérelem beérkezésétől számított egy hónapon belül tájékoztatja az Érintettet az előbbiekben felsorolt jogaival kapcsolatos kérelem nyomán hozott intézkedésekről. Szükség esetén, figyelembe véve a kérelem összetettségét és a kérelmek számát, ez a határidő további két hónappal meghosszabbítható. A határidő meghosszabbításáról a Társaság a késedelem okainak megjelölésével a kérelem kézhezvételétől számított egy hónapon belül tájékoztatja az Érintettet. Ha az Érintett elektronikus úton nyújtotta be a kérelmet, a tájékoztatást lehetőség szerint elektronikus úton kell megadni, kivéve, ha az Érintett azt másként kéri.

Ha a Társaság nem tesz intézkedéseket az Érintett kérelme nyomán, késedelem nélkül, de legkésőbb a kérelem beérkezésétől számított egy hónapon belül tájékoztatja az Érintettet az intézkedés elmaradásának okairól, valamint arról, hogy az Érintett panaszt nyújthat be az illetékes adatvédelmi felügyeleti hatóságnál.

A fenti információkat írásban vagy más módon – ideértve adott esetben az elektronikus utat is – kell megadni. Az Érintett kérésére szóbeli tájékoztatás is adható, feltéve, hogy más módon igazolták az Érintett személyazonosságát.

Ha a megítélése szerint az Érintettre vonatkozó személyes adatok kezelése sérti a GDPR rendelkezéseit, az Érintett jogosult arra, hogy panaszt tegyen a felügyeleti hatóságnál, amely Magyarországon a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (cím: 1055 Budapest, Falk Miksa utca 9-11.; Tel: +36 1 391 1400; Fax: +36-1-391-1410, E-mail: ugyfelszolgalat@naih.hu; Weboldal: http://naih.hu/; „NAIH”), és élhet bírósági jogorvoslati jogával. Az Érintett jogosult a hatékony bírósági jogorvoslatra a felügyeleti hatóság Érintettre vonatkozó, jogilag kötelező erejű döntésével szemben. Az Érintett jogosult továbbá a hatékony bírósági jogorvoslatra, ha az illetékes felügyeleti hatóság nem foglalkozik a panasszal, vagy három hónapon belül nem tájékoztatja az Érintettet a benyújtott panasszal kapcsolatos eljárási fejleményekről vagy annak eredményéről.

A fentieken túl az Érintett hatékony bírósági jogorvoslatra is jogosult. Az ilyen per törvényszéki hatáskörébe tartozik, amelyet az Érintett – választása szerint – a lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint illetékes törvényszék előtt is megindíthat. A bíróság (törvényszék) illetékességéről és elérhetőségeiről az alábbi honlapon lehet tájékozódni: www.birosag.hu.

Biatorbágy, 2022. augusztus 12.

ALDI Magyarország Élelmiszer Bt.